7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor

Report this content

Många busschaufförer väljer sitt yrke för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten. Det visar en undersökning som bussföretaget Interbus genomfört.

Det förvånar nog ingen att de som väljer att bli busschaufför gör det för att man trivs på vägarna eller har ett stort intresse för fordon i största allmänhet. Men det är också ett socialt yrke och många chaufförer har valt sitt jobb för att man tycker om att träffa människor. Det visar en undersökning genomförd av Interbus, där 76 procent svarat att de har valt yrket på grund av den anledningen.

- Att vara busschaufför är mycket mer än att bara manövrera fordonet längs vägarna. Men det handlar egentligen mer om att skapa en trygg och välkomnande miljö ombord för passagerarna. Varje dag är unik och jag får möjligheten att träffa en mångfald av människor, som turister, lokalbefolkning eller hotellpersonal med olika bakgrund och kulturer. Det är ett kul och spännande jobb, säger Robert Granqvist, Busschaufför på Interbus.

En stor majoritet har även i enkäten svarat att de valt yrket för att få se olika platser runt om i Sverige och Europa.

- Utöver att jag får möjligheten att träffa nya människor varje dag har jag förmånen att få utforska och upptäcka nya platser. Jag får ofta besöka platser som jag förmodligen inte skulle ha besökt annars, vilket gör ger jobbet ytterligare en guldkant, säger Robert Granqvist.

Roger Mathiasson, vd Interbus, 070-187 14 50, roger.mathiasson@interbus.se

Maja Andersson, presskontakt, 070-849 26 40, maja.andersson@anpr.se

Interbus finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och opererar över hela Sverige och även i Europa. Företaget utför körningar med buss för annat kongressarrangörer, kryssningsagenter, turoperatörer, företag, resebyråer, myndigheter, kommuner, skolor samt privatpersoner. www.interbus.se