För andra året i rad: InterEast utsedda till Di Gasell 2017

InterEast har 2017 utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri och är därmed ett av Sveriges snabbast växande företag för andra året i rad.

– Det här är både kul och inspirerande. Vi har framförallt våra duktiga medarbetare och kunder som har förtroende för oss att tacka, säger Oscar Törnqvist, vice vd på InterEast.

Trots stora interna satsningar på att kvalitetssäkra system, arbetssätt och rutiner under 2016 uppfyller InterEast alla kriterier för ett Gasellföretag. Det inkluderar bland annat att öka omsättningen de tre senaste åren och att ha en organisk tillväxt.

– Vi sitter nära marknaden och kan vara både flexibla och kostnadsmedvetna. Vi påbörjade en ny strategi 2012 som gjort tillväxten möjlig och med förra årets kvalitetssäkringar har vi alla förutsättningar för att fortsätta växa.

De starkaste marknaderna är Turkiet, Rumänien och Asien, men InterEast ser stor potential även på nya destinationer.

– Vi jobbar mycket mot textil- och verkstadsindustrin, det är segment vi vill erbjuda vår spetskompetens till och göra fortsatta satsningar på. Vi ska alltid ha en närvaro där kunderna behöver våra tjänster.

InterEasts målsättning är att fortsätta växa och bli ett Gasellföretag även nästa år, men fokus ligger först och främst på att bibehålla en hög leveranskvalitet.

– Kvalitet och service är alltid viktigast. Sedan bekräftar utmärkelsen Di Gasell att företaget utvecklas och att vi arbetar på rätt sätt. Vi siktar såklart på en trippel år 2018, säger Oscar Törnqvist.

Det här är ett Gasellföretag

För att räknas som Gasellföretag måste ett antal kriterier uppfyllas. De fyra senaste årsredovisningarna ligger till grund för bedömningen. Företaget ska ha:

•  en omsättning som överstiger 10 Mkr.
  •  minst tio anställda.
  •  minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret.
  •  ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
  •  ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt.
  •  i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  •  sunda finanser.

InterEast nyhetsrum

Oscar Törnqvist, vice vd InterEast, 031-69 53 60, oscar.tornqvist@intereast.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt InterEast, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se