InterEast storsatsar på sjötransporter

InterEast ska etableras på sjötransportmarknaden, det är målsättningen för det nya sjö-teamet bestående av branschtunga namn som Anders Olsson och Robin Christensen. Båda ser stor potential för Göteborgsföretaget framför allt inom konfektion och retail.

– InterEasts respekterade varumärke i branschen och stabila organisation ger alla förutsättningar för att göra företaget lika starka inom den växande sjötransportmarknaden som de är inom väg- och flygtransport idag, säger Anders Olsson, ny Trade Development Manager på InterEast.

Robin Christensen, Team Leader, och Anders Olsson, Trade Development Manager på InterEast.

Med en yrkesbakgrund som importinköpsansvarig hos DHL och exportinköpsansvarig hos Agility har Anders Olsson lång branscherfarenhet av att utveckla tjänster och erbjudande inom sjöfart. Tillsammans med Robin Christensen, med en bakgrund inom sjöspedition från både DHL och Agility, kommer de att ansvara för satsningen på sjöverksamhet.

– InterEast är en stark aktör inom väg- och flygtransport i Sverige. Det är tacksamt att bygga vidare på en så stark plattform, det finns en lojal kundbas som vet att InterEast levererar det vi lovar, därför har vi stora förhoppningar på den här satsningen, säger Anders Olsson.

Sjöfartens marknadspotential har växt under de senaste åren och allt fler väljer just sjö som transportslag. InterEasts målsättning är att fördubbla antalet hanterade sjötransporter under 2017 för att sedan uppnå en volym på ca 4000–5000 containrar per år inom tre år.

– Destinationerna kommer bero på handelsmönstren inom flera olika branscher. InterEast är idag starkt profilerade inom konfektion och retail, där ser vi en tydlig efterfrågan på sjöfartstjänster. Vi begränsar inte satsningen till dessa två segment utan ska arbeta inom alla marknadssegment, säger Robin Christensen, ny Team Leader på InterEast.

– Redan när vi inledde satsningen på sjöfart visste vi att Anders och Robin skulle passa perfekt för att leda det arbetet. Vi har idag en stark position både inom väg- och flygtransporter, nu siktar vi på att positionera oss lika långt fram inom sjöfarten, säger Oscar Törnqvist, vice vd för InterEast.

InterEast nyhetsrum: http://news.cision.com/se/intereast

InterEast erbjuder logistiktjänster och godstransporter till och från Östeuropa och Asien, främst till tillverkande företag inom verkstads- och textilindustrin. Företaget har 30 personer anställda i Rumänien, Turkiet och på huvudkontoret i Göteborg, Sverige. InterEast omsätter ca 70 MSEK och grundades 1992 av familjen Törnqvist som äger och driver företaget. http://www.intereastgroup.com/sv/

Citat

Anders Olsson, Trade Development Manager InterEast