Återvunna bilglas en vinst för miljön – ersätter latex i hållbara textilgolv

Interface, världens största tillverkare av modulära textila golv strävar efter minskad miljöpåverkan genom sitt långsiktiga miljöarbete Mission Zero. Nu presenterar Interface världens första latexsubstitut av poly-vinylbutyral (PVB) som har återvunnits från laminerat bilglas.

Genom att använda återvunnen poly-vinylbutyral (PVB) kan man ersätta det lager av latex som idag används inom mattindustrin för att fixera garnet på underlaget. PVB har en klimatpåverkan som är 80 procent lägre än den befintliga latex-beläggningen som används i branschen idag.

– Att återvinna PVB-beläggning för att använda som ersättning för latex i mattillverkning markerar en tio år lång innovationsresa för Interface. Detta är inte bara ett stort steg mot vårt mål Mission Zero, utan det befäster även Interface position som ledande inom hållbar utveckling och tillverkning, säger Ton van Keken, Senior Vice President Operations för Interface EMEA.

PVB är ett laminat som används i bilglas för att förhindra att glaset spricker, och det är vanligast i bilens vindrutor. Bilbranschen har återvunnit denna typ av glas under en tid men man har tidigare inte kunnat återvinna PVB-laminatet.

– Interface’s Scandinavian Collection är den första mattkollektionen som är producerad med återvunnet PVB. Att använda mindre SBR-latex i tillverkningen är en viktig milstolpe för oss, säger Ann Charlott Lade, marknadschef på Interface i Norden.

Tio års forskning bakom ny metod

Tillsammans med nya och gamla partners, däribland det danska cleantech-företaget Shark Solutions, har Interface investerat 10 års forskning för att utveckla denna nya och banbrytande återvinningsmetod som gör att PVB får ett andra liv i en ny och hållbar försörjningskedja.

Mission Zero

Det nya materialet innebär att Interface användning av återvunna eller biobaserade råvaror når upp till 66 procent sett till företagets samtliga produkter. Under de kommande två åren räknar Interface med att lansera produkter som består av upp till 90 procent återvunnet eller biobaserat material. Interface Europe använder idag 43 procent återvunnet eller biobaserade råmaterial, och målet enligt Mission Zero är att nå 100 procent till år 2020.

För mer information, vänligen kontakta:

Ann Charlott Lade, marknadschef, Interface, +45 20 51 74 03, ann.charlott.lade@interface.com,

Carin Balfe Arbman, presskontakt, Prat PR, 070 633 35 08, carin.balfe-arbman@prat.se

Länkar: Interface’s Scandinavian Collection

Interface grundades 1973 och är idag världsledande inom design och produktion av modulära textila golvplattor som kombinerar design och hållbarhet med funktion och goda miljöegen-skaper. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till att tillverka sina produkter på ett hållbart sätt. Mission Zero etablerades, vilket innebär att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan – och i slutänden till och med vara återställande. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utvecklas för att nå målet. Interface har sedan dess utvecklat och genomfört radikala inno-vationer som fört bolaget bortom vad man trodde var möjligt, samt gjort betydande framsteg mot att nå sitt mål. Interface har vunnit erkännande för sitt arbete hittills och fått flera priser och utmärkelser, inklusive den högsta utmärkelsen "Red Dot: Best of the Best" för Microsfera.

www.interface.com   www.interfaceflor.se

Snabbfakta

Twittra det här
Genom att använda återvunnen poly-vinylbutyral (PVB) istället för latex uppnår man en klimatpåverkan som är 80 procent lägre än idag.
Twittra det här

Citat

Ann Charlott Lade, marknadschef på Interface i Norden
Att använda mindre SBR-latex i tillverkningen är en viktig milstolpe för oss