Grönska och dagsljus gör att vi mår bättre på jobbet

Kontorsanställda som arbetar i miljöer med naturliga element som grönska och dagsljus uppger en 13 procent högre nivå av välmående, enligt en ny rapport om arbetsmiljön på kontor inom EMEA-området.

Ny forskning om kontorsutrymmen har funnit att arbetsplatser som saknar naturliga element som grönska och dagsljus, har en negativ påverkan på vår hälsa och vårt välbefinnande, vilket inte bara leder till ökande nivåer av stress utan även begränsar vår produktivitet.

Under ledning av professor Sir Cary Cooper, har Robertson Cooper genomfört en betydande studie om effekterna av den fysiska kontorsmiljön för medarbetarnas välbefinnande. På uppdrag av Interface, en global tillverkare av textila golv, samlade forskningsteamet 3 600 svar från kontorsanställda i åtta länder inom EMEA-området (Europa, Mellanöstern) och kunde bygga en profil av kontorsmiljöer, för att se effekterna av naturliga element, i respektive land.

I Sverige arbetar 86 procent av alla kontorsanställda inne i städer
Rapporten Human Spaces Report visar att interaktion med naturen blir alltmer begränsad eftersom 82 procent av de kontorsanställda inom EMEA idag arbetar i stadsmiljö. Detta gäller i ännu högre grad i Sverige där 86 procent arbetar i ett kontor i stadsmiljö. I Sverige tillbringar kontorsarbetare i genomsnitt 35 timmar per vecka på sina kontor, en något högre siffra än EMEA-snittet som ligger på 34 timmar per vecka.

Trots att många idag lever i städer så fann studien att människor har en inneboende dragning till element som speglar naturen. Så för organisationer som vill skapa förutsättningar för sina anställda att både må bättre och prestera mer kan det vara viktigt att tänka på att föra in design som är inspirerad av naturen i arbetsmiljön.

Kontor med naturliga element, såsom grönska och solljus, befanns inte bara öka välbefinnandet med 13 procent, men också öka produktiviteten med 8 procent.

När det gällde att välja olika funktioner för sina idealkontor, kom naturligt ljus högt upp på listan, och var något som önskades av 42 procent av kontorsarbetarna. Oroväckande nog var det samma antal av de tillfrågade som inte hade naturligt ljus (42 procent) på jobbet, och 7 procent saknade fönster. När det gäller tillgång till fönster ligger Sverige på snittet, men i länder som England och Dubai saknade hela 15 procent av de kontorsarbetande fönster på sin arbetsplats.

Svenskar och tyskar vill helst jobba ostört
En intressant upplysning är att nästan hälften av de kontorsanställda i studien (40 procent) uppgav att de skulle känna sig mest produktiva vid sitt eget skrivbord på ett ensligt kontor, medan 31 procent skulle känna sig mest produktiva vid ett eget skrivbord i ett öppet kontorslandskap.

I Sverige återspeglades detta i ännu högre grad och 49 procent hävdade att de föredrog sitt eget sällskap på en egen plats jämfört med 29 procent som valde en öppen planlösning. Det vara bara i Tyskland som önskan om eget utrymme var större, och 59 procent föredrog att jobba ensamma medan endast 20 procent hellre ville sitta i kontorslandskap.

Flexibel arbetsplats kom också in som ett överraskande lågt val, med bara 11 procent av arbetstagarna som tyckte att det var bra för deras produktivitet att kunna välja arbetsplats efter behov. I Sverige var denna andel ännu lägre, med bara 7 procent av arbetstagarna som väljer flexibla arbetsalternativ.

70 procent av de kontorsanställda inom EMEA anser att deras arbetsplats ger en känsla av ljus och rymd, och här ligger Svenska kontorsarbetare nära snittet med 69 procent, Sämst är arbetsplatserna i England och Frankrike där 38 procent av de svarande uppger att ljus och rymd saknas på arbetsplatsen.

Dessa fem funktioner vill kontorsarbetare i Sverige helst ha på sina kontor:

1. Naturligt ljus 39 %

2. Havsutsikt 33 %

3. Privat kontor 26 %

4. Ljusa färger 22 %

5. Levande växter inomhus 18 %

Arbetsmiljön har alltid setts som avgörande för de anställdas välbefinnande och prestation men ofta enbart som en "hygienfaktor". Rapporten Human Spaces illustrerar tydligt sambandet mellan arbetsmiljö och produktivitet. Det är ingen tillfällighet att de mest moderna arbetsgivarna idag ser detta samband och utformar miljöer för att hjälpa människor att utvecklas, samarbeta och vara kreativa. Biophilic design, som innebär design kopplad till naturen och världen utanför, är en stor del av detta, säger professor Sir Cary Cooper, som lett studien.

I en kommentar till vad resultaten skulle kunna innebära för formgivning av kontorslokaler, säger Ann Charlott Lade, nordisk marknadschef på Interface att:

Kontakt med naturen och designelement som efterliknar naturliga material har visat sig påverka hälsa, prestation och koncentration positivt och minska ångest och stress. När det gäller att skapa kontorsutrymmen som uppnår detta, handlar det om att använda nyanserna i naturen som vi omedvetet reagerar på, till exempel färger och texturer, och tolka dem. Att förbättra välbefinnande, produktivitet och kreativitet hos de anställda är nyckeln till framgång för företag idag.

För mer information, vänligen kontakta:

Carin Balfe Arbman, presskontakt, Prat PR, tel. 070 633 35 08, carin.balfe-arbman@prat.se

MER INFORMATION

Om Human Spaces Report

Genom att samla in svar från 3 600 kontorsanställda i Storbritannien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Spanien, Danmark och Sverige, kvantifierar studien fördelarna med biophilic design, särskilt när det gäller välbefinnande och produktivitet. Studien ger också en praktisk introduktion till hur man uppnår dessa fördelar. Därmed bidrar studien till den befintliga kunskapsbasen och erbjuder en plan för naturliga, högpresterande organisationer. Läs mer på www.humanspaces.com

Interface grundades 1973 och är idag världsledande inom design och produktion av textila golvplattor. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till att tillverka sina produkter på ett hållbart sätt. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.

Interface har nått mer än halvvägs mot målet Mission Zero, och har vunnit erkännande för de resultat som uppnåtts hittills. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, som till exempel The Athenaeum Good Design Awards for World Textiles.

www.interface.com och www.interfaceflor.se

Professor Sir Cary Cooper, CBE

Professor of Organisational Psychology and Health, Lancaster University, Founding Director, Robertson Cooper.

Cary is recognised as one of the world’s leading experts on wellbeing and stress at work and is the medias first choice for comment on workplace issues. He is a Fellow of the British Psychological Society, The Royal Society of Arts, The Royal Society of Medicine, The Royal Society of Health and an Honorary Fellow of the Royal College of Physicians, EditorinChief of the Blackwell Encyclopaedia of Management and the author/editor of over 120 books.

Cary was awarded the Lifetime Practitioner Award from the British Psychology Society in recognition of his services to the profession. He acted as Lead Scientist in the ‘Foresight Review of Mental Capital and WellBeing which influenced government policy regarding wellbeing in all aspects of society. He is an active member of the Robertson Cooper team, focusing on strategy, external relations and PR activity. In June 2014 he was awarded a Knighthood in the Queen’s Birthday Honours list and was also voted the 1st Most Influential HR Thinker of 2014 by HR Magazine.

Snabbfakta

Genom att samla in svar från 3 600 kontorsanställda i Storbritannien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Spanien, Danmark och Sverige, visar studien fördelarna med biophilic design, särskilt när det gäller välbefinnande och produktivitet.
Twittra det här
Kontor med naturliga element, som grönska och solljus, visade sig inte bara öka välbefinnandet med 13 procent, utan även öka produktiviteten med 8 procent.
Twittra det här
När det gäller att välja olika funktioner för sina idealkontor, kommer naturligt ljus högt upp på listan, och var något som önskades av 42 procent av de tillfrågade.

Citat

Professor Sir Cary Cooper
Kontakt med naturen och designelement som efterliknar naturliga material har visat sig påverka hälsa, prestation och koncentration positivt och minska ångest och stress. Att förbättra välbefinnande, produktivitet och kreativitet hos de anställda är nyckeln till framgång för företag idag
Ann Charlott Lade, nordisk marknadschef på Interface