Interface lanserar kollektion för den nordiska marknaden

Under Stockholm Furniture Fair 2014 lanserade Interface en ny kollektion skapad speciellt för den Nordiska marknaden – Northern Light. Kollektionen tar fasta på färger och strukturer från den skandinaviska designtraditionen och det som de nordiska arkitekterna och inredarna efterfrågar till sina projekt. Det nordiska ljuset, jordfärger, trädens skiftningar och vårt kalla vatten har fått gett inspiration till de 12 färgerna i 100 % återvunnet garn i microtuftad-yta.

Den nordiska marknaden är mycket specifik i sina önskemål och skiljer sig avsevärt från resten av världen. Vi har en lång tradition av hårda golv men fler och fler inser nu fördelarna med ett textilt golv. En förbättrad akustik, komfort och mer ombonad känsla på kontor, i offentliga miljöer och hotell är några anledningar att allt fler väljer ett textilt golv säger Ann Charlott Lade, Marknadschef för Norden. Lanseringen är nästa steg i en starkare etablering i Norden och resultatet av ett insikts- och designarbete lett av designern Elisabeth Arndt. Interface minimalistiska yta Microtuft i olika grå nyanser är det som efterfrågas mest i Norden vilket är bakgrunden till kollektionen som nu lanseras specifikt för Norden.

Microtuft är en teknik som bygger på principen less is more och som passar den Nordiska vurmen för det avskalade och enkla. Garn står för cirka 45 % av den miljöpåverkan en matta har över hela dess livscykel vilket var utgångspunkten i utvecklingen av Microtuft som sedan blivit de nordiska arkitekternas favorit. Microtuft använder upp till 50 % mindre garn än en konventionell matta, utan att offra prestanda. Interface textilplattor monteras helt utan lim med Tac TtilesTM som gör det snabbt att montera och enkelt att förändra miljöer, ta bort eller lägga till väggar eller arbetsplatser i ett befintligt kontor.

Nordiska arkitekter, inköpare och inredare ställer höga krav på sina leverantörer och partners gällande hållbarhet vilket Interface ser mycket positivt på eftersom företaget sedan 1994 arbetar mot Interface Mission Zero®. Detta innebär att de har en nollvision med målet att 2020 ha noll utsläpp, noll avfall och inte använda någon olja. Interface Mission Zero® är ständigt med i alla processer och när nya produkter och tekniker tas fram.

Mer information och fler högupplösta bilder
Johanna Strömberg, Prat PR, 0722 52 81 52, johanna.stromberg@prat.se

Interface grundades 1973 och är en global ledare inom design och produktion av textila golvplattor. Produkterna kombinerar skönhet och innovation med funktionalitet och miljömässiga framsteg för att hjälpa kunderna att realisera sina designvisioner. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till hållbarhet. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspierar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet. Interface är på god väg att nå Mission Zero och företaget är brett uppmärksammat för det man hittills uppnått. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, senast The Athenaeum Good Design Award för World Textiles.