INTERFACE LANSERAR KOLLEKTIONEN HUMAN NATURE

Interface, global tillverkare av textilplattor, lanserar nu sin senaste kollektion Human Nature™. Human Nature är designad för att genom ljus, färg och detaljer stärka människors kreativa sidor. Kollektionen är designad av David Oakey och ger en grund för att skapa utrymmen designade för inspiration och nytänkande. Human Nature har inspirerats av stigar, skog och mark för att knyta människor närmare naturen.

– Människor längtar efter förändring och variation, våra arbetsmiljöer är ofta platta, onaturliga platser och vi behöver inslag från naturen för att må bra, säger David Oakey.  Det råder inget tvivel om att designvärlden dras till estetik av betong, sten och trä samtidigt som det är omöjligt att ignorera de fysiska och akustiska fördelarna med mjuka ytor. I Human Nature har vi kombinerat det bästa av två världar. Det hårda utseendet av plankor med fördelarna med en mjuk, textilplatta som känns bekväm och naturlig under fötterna fortsätter han.

I naturen sker ständiga förändringar, Human Nature presenterar fem olika 25cm x 1m tunna rektangulära mönstrade golvplattor som kan kombineras med 50cm x 50cm kvadratiska plattor. Det öppnar för en mängd kombinationsmöjligheter att skapa ett intressant golvmönster och uppmuntrar till mångfald. Plankorna finns även i en rad olika ytor och färger, från trumlade stenar till nyklippt gräs för att göra arbetsplatsen till en unik och inspirerande miljö.

Human Nature är resultatet av Interface 20-åriga historia som pionjär inom hållbarhetsarbete. Kollektionen består av 100 procent återvunnet nylongarn. Den kommer att tillverkas på fyra kontinenter i sex av Interface fabriker som i genomsnitt är 39 procent mer energieffektiva och förbrukar 83 procent mindre vatten än när företaget började ompröva sin miljöpåverkan för två decennier sedan. Dessutom får fabrikerna idag i genomsnitt 35 procent av sin energi från förnybara källor.

Human Nature

De textila golvplattorna i Human Nature erbjuder fem olika stilar och en variation av naturliga ytor från trumlade stenar till nyklippt gräs och mjuka övergångar till ytor som efterliknar traditionellt hårda golv som trä och polerad sten och betong. Med ett mönster som flyter från en platta till en annan utan skarpa gränser skapas ett flöde med linjära installationer.

Mer information och fler högupplösta bilder
Johanna Strömberg, Prat PR, 0722 52 81 52, johanna.stromberg@prat.se

Interface grundades 1973 och är en global ledare inom design och produktion av textila golvplattor. Produkterna kombinerar skönhet och innovation med funktionalitet och miljömässiga framsteg för att hjälpa kunderna att realisera sina designvisioner. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till hållbarhet. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.

Interface är på god väg att nå Mission Zero och företaget är mycket uppmärksammat för det man hittills uppnått. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, senast The Athenaeum Good Design Award för World Textiles.

Om David Oakey y, grundare av David Oakey Designs är exklusiv produktdesigner för Interface sedan 1994 och leder nu de globala ansträningarna för hållbar, "smart" design genom att studera nature och biomimetik.När Interface grundare Ray Anderson deklarerade att hans företag skulle vara hållbart och fungera som ett slutet kretslopp 2020 identifierade Oakey och hans team snabbt att hållbar design måste vara innovativ, effektivt utnyttja material och eliminera slöseri under tillverkningsprocessen. Oakey söker passionerat nya steg mot hållbarhet genom processen, produkter och människor. Utbildad i mattdesign på Kidderminster College följde Oakey sin entreprenöriella dröm och etablerade 1985 David Oakey Designs. Genom integrerade design-och utvecklingsprogram har Oakey skapat en prisbelönt arbetsmiljö för designutveckling. David Oakey sitter för närvarande i styrelsen för Biomimicry Institute och skriver sin biografi, The Green Magic Carpet Ride, En resa genom kreativitet och hållbarhet med David Oakey som kommer att ges ut 2014.