Interface lanserar tre nya mattkollektioner inspirerade av naturen

Som en del av kampanjen "A Foundation for Beautiful Thinking" lanserar Interface tre nya världsomspännande mattkollektioner inspirerade av naturen och naturens förmåga att både lugna och att ge energi. I Sverige lanseras kollektionerna under Ekobygg-mässan i Stockholm den 30 september till den 1 oktober 2015.

De tre nya kollektionerna Equal MeasureTM, NarrativesTM och Near & FarTM omfattar naturinspirerad design som med hjälp av subtila och naturliga linjer skapar ytor och rum som ökar välbefinnandet, men även främjar såväl produktivitet som kreativitet, på arbetsplatsen.

Kollektionerna är designade av David Oakey som har sporrats av rapporten Human Spaces som kom tidigare i år. Rapporten visade att arbetsglädje och kreativitet ökade med närmare 15 procent när det ingick naturliga element i arbetsmiljön. De tre nya kollektionerna utforskar övergången mellan storslagna utomhusmiljöer och inomhusmiljöer, med inspiration från skogens sömlösa växtmattor.

– Naturinspirerad design är en ny inredningstrend som ligger i linje med den växande hälsotrenden och insikten, som vi också delar, om hur viktig arbetsmiljön är för vårt generella välbefinnande. Miljön du befinner dig i är lika viktigt som luften du andas, och vad du äter. David Oakeys nya kollektion för Interface skapar på ett subtilt och elegant sätt en vacker och trivsam miljö för alla våra sinnen. Oakeys unika känsla för färger och texturer är basen för höstens nya kollektioner, säger Josefin Carne, Concept Designer för Interface i Norden.

– Naturinspirerad design har varit fundamentet i Interface designtänk och värderingar under många år. Rapporten ’Human Spaces’ bygger vidare på den grunden genom att koppla samman välmående på arbetsplatsen med ökad produktivitet, vilket öppnar upp ännu större möjligheter för innovation i den globala designvärlden, säger Ann Charlott Lade, Interface Marknadschef för Norden.

Om kollektionerna

Equal Measure

Equal Measure består av tre motiv i Skinny Plank-formatet (25 cm x 1m): EM553 ett snidad, oregelbundet mönster som påminner om väl slitna kullerstenar; EM551, en diskret, låg profil som ger utformningen av rummet möjlighet att lysa, och EM552, en textilplatta som överbygger andra mönster och texturelement. Equal Measure finns i åtta neutrala färgställningar, och kan tack vare sitt format ingå i en mängd olika sammansättningar och tillämpningar.

Near & Far

Near & Far är gjord av 100 procent återvunnen nylonfibrer. Den organiska referensen är tydlig men vi kan också se hantverkarens hand i valet av form och material. NF400TM fokuserar på skuggor och färgtoner i längsgående ränder på smala textilplattor (25 cm x 1 m). NF401TM undersöker samma idéer i större dimensioner med gravyr, djup och krökta rörelser. Mötet mellan dessa två, sida vid sida, skapar ytterligare spännande designeffekter.

Narratives

Vartefter vi etablerar kontakter runt om i världen, så upptäcker vi att våra personliga berättelser har mer gemensamt än vi kanske trott. Narratives är en elegant representation av hur vårt globala stilbibliotek skulle kunna se ut. NS230TM har minimalistiska mönster inspirerade av orientaliska motiv. NS231 TM har däremot en enkel och rättfram design som lätt kan kombineras med de flesta andra mönster, färger och texturer.

Mer information

För mer information om kollektionerna besök beautifulthinkers.com och delta i chatten på #BeautifulThinkers via Human_Spaces.

För pressbilder, intervjuförfrågningar och mer information vänligen kontakta Carin Balfe Arbman, presskontakt, Prat PR, tel. 070 633 35 08, carin.balfe-arbman@prat.se

Interface grundades 1973 och är idag världsledande inom design och produktion av textila golvplattor. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till att tillverka sina produkter på ett hållbart sätt. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet. Interface har nått mer än halvvägs mot målet Mission Zero, och har vunnit erkännande för de resultat som uppnåtts hittills. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, som till exempel The Athenaeum Good Design Awards for World Textiles, och Red Dot Award i Kategorin Best of the Best 2015. www.interface.com och www.interfaceflor.se