Interface presenterar en ny dimension av golvdesign - textilplankor

Interface lanserar nu textilplankan som ger designers och arkitekter möjlighet att skapa nya kreativa lösningar och nya dimensioner för golvdesign.

– Interface, världsledande inom design och tillverkning av textila golvplattor, har utvecklat en ny modulär innovation för golvet: textilplankor. Plankorna är en vidareutveckling av den traditionella, kvadratiska textilplattan. Den nya mattan erbjuder en hel rad av nya designmöjligheter: flexibiliteten blir större, spillet minimalt och den kreativa friheten stor.

Textilplankorna är smala, rektangulära plattor som antingen kan användas separat eller tillsammans med de kvadratiska textilplattorna. De kan installeras i klassiska mönster som fiskben, parkett eller tegel. Möjligheten att skapa nya kreativa utföranden är gränslös liksom de olika kombinationerna av format, design, struktur, färg och mönster.

Den förste kollektionen

Urban Retreat 501 är den första kollektionen som lanseras i formatet textilplankor. Serien är baserad på av människans kärlek till naturen, en vetenskap som kallas biofili. Urban Retreat är inspirerad av de viktigaste delarna inom biofili-design med stenar, skog och gräs. Mattorna kommer att finnas tillgängliga som smala plankor, 25 x 100 cm. De passar bra som fiskbensmönster och finns i färger som kompletterar Urban Retreat-plattorna, och även i livfulla accentfärger.

Rob Boogaard, Senior vice president för försäljning och marknadsföring på Interface i Europa, Mellanöstern, Afrika och Indien säger:

När Interface introducerade det modulära golvet på 1970-talet, revolutionerades
synen på mattor eftersom arkitekter och designers då kunde skapa flexibla arbetsytor med inspirerande golv som var lätta att installera. I och med den senaste innovationen av textilplankor har våra kunder fått ännu mer avancerade designalternativ. Färger, material och mönster kan nu kombineras för att skapa moderna och inspirerande inomhusmiljöer på ett helt nytt sätt. Mattplankor är ett utmärkt exempel på hur små förändringar kan få stor påverkan.

Större valmöjlighet och mindre miljöpåverkan

De nya textilplankorna ligger i linje med Interface mål om att verksamheten senast år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Urban Retreat 501 är tillverkat av hundra procent återvunnen ull och textilplankorna är lätta att installera med Interface flexibla och limfria TacTiles-system. Allt för att minimera lukt, spill och utsläpp. De kan också användas med Interlay för förbättrade akustiska egenskaper och högre komfort. Mattorna kan dessutom återvinnas via ReEntry®, Interface återvinningssystem som reducerar mängden mattor som sänds till depåer eller förbränning,

För ytterligare information och bilder, kontakta:

Interface grundades 1973 och är en global ledare inom design och produktion av textila golvplattor. Produkterna kombinerar skönhet och innovation med funktionalitet och miljömässiga framsteg för att hjälpa kunderna att realisera sina designvisioner. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till hållbarhet. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspierar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet. Interface är på god väg att nå Mission Zero och företaget är brett uppmärksammat för det man hittills uppnått. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation. Det senaste är The Athenaeum Good Design Award för World Textiles.