Interface senaste resultat befäster branschledarskap inom hållbarhet

EcoMetrics™ och SocioMetrics™

Interface delar upp sin CSR-rapportering i två områden: EcoMetrics™ och SocioMetrics™. EcoMetrics™ visar hur mycket företaget producerar respektive hur mycket det släpper ut. Med andra ord ett begrepp för en slags grön omsättning. SocioMetrics™, å andra sidan, mäter företagets påverkan på människor, så väl anställda som övriga som influeras av Interface verksamhet. Både EcoMetrics™ och SocioMetrics™, är nyckelverktyg för att nå Interface Mission Zero® – att år 2020 ha noll utsläpp, noll avfall och inte använda någon olja.

Nu släpper Interface sina årliga uppdaterade sociala och miljörelaterade data som kan hittas här: http://www.interfaceglobal.com/Sustainability/Our-Progress.aspx.

Höjdpunkter från Interface senaste EcoMetrics™:

• 49 procent av allt råmaterial använt under 2012 var återvunnet eller baserat på biologiska material.
  •
  • Interface koldioxidavtryck har minskat 19 procent sedan 2008 (kan det give spørgsmål at man sammenligner med 2008 og ikke fra 1996? – jeg kan ikke gennemskue om det er et højt eller lavt tal). Minskningen beror till största delen på en ökad användning av återvunnet material och en effektivare tillverkningsprocess vilken i sin tur leder till minskat svinn. Ungefär 70 procent av koldioxidavtrycket från textila golvplattor kommer från råmaterial och tillverkning.
  • Under 2012 bidrog Interface återvinningsprogram ReEntry 2.0® till att hålla borta 6 800 ton mattor och mattrester från soptippar. Totalt har ReEntry-programmet hanterat 121 562 ton under 18 år.
  • Energianvändningen per producerad enhet har minskat 39 procent sedan 1996. Förnybara energikällor står för 36 procent av Interface direkta energikonsumtion.
  • Utsläpp av växthusgaser har reducerats med 41 procent per producerad enhet sedan 1996.
  • Vattenanvändningen har minskat 81 procent per producerad enhet sedan 1996.
  • Interface har idag 48 produkter med total miljö-produktdeklaration (EPD). Målet är att alla standardprodukter ska redovisa påverkan genom hela livscykeln och det senaste resultatet är ett bevis på att Interface är på god väg att nå sitt mål.

Att mäta engagemang

För Interface är de anställdas engagemang i visionen Mission Zero® en viktig pusselbit. Tills nu har det varit svårt att effektivt kunna mäta något som till sin natur är skiftande och ofta personligt. Därför har man under två års tid dokumenterat detta engagemang i projektet

”I Am Mission Zero” där man följt anställda över hela världen för att få en bild av deras miljömässiga och sociala engagemang på och utanför arbetsplatsen.

Under vår resa på väg mot Mission Zero®, har vi förstått att vår största tillgång när det kommer till innovation är våra anställda. Varje dag förverkligas Ray Andersons vision om hållbarhet i fabriker och lokala gemenskaper runt om i hela världen.  Men vi har hittills inte kunnat mäta eller dokumentera det här arbetet, säger Erin Meezan, vice president of sustainability på Interface.

Under de senaste två åren har vi genom projektet ”I Am Mission Zero” arbetat för att dokumentera och fira vår unika kultur. Ett annat delmål har varit att att skapa nya sätt att förbättra de anställdas engagemang, särskilt inom innovation, fortsätter Meezan.

Johanna Strömberg, Prat PR, 0722 52 81 52, johanna.stromberg@prat.se

Interface grundades 1973 och är en global ledare inom design och produktion av textila golvplattor. Produkterna kombinerar design och innovation med funktionalitet och miljömässiga framsteg för att hjälpa kunderna att realisera sina designvisioner. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till hållbarhet. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.Interface är på god väg att nå Mission Zero och företaget är uppmärksammat för det man hittills uppnått. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation. Det senaste är The Athenaeum Good Design Award för World Textiles.