• Interface/

"Jag vill bygga en värld av hållbar skönhet" – Michael Pawlyn, pionjär inom biomimicry, gästade Stockholm

Den brittiska arkitekten Michael Pawlyn, en världsledande expert inom biomimicry, besökte Stockholm Furniture & Light Fair i veckan. Han uppmanar oss att ta lärdom av naturen för att bygga en hållbar värld – en värld av skönhet. Pawlyn, som var inbjuden av matt- och designföretaget Interface, är en av medgrundarna till det uppmärksammade Sahara Forest Project.

Michael Pawlyn är pionjär inom biomimicry, eller biomimik, en teknik som försöker efterliknar det biologiska livet i naturen. Under Stockholm Furniture & Light Fair medverkade Michael Pawlyn bland annat under en presslunch i Interface monter, där han talade om biomimicry och hur vi bättre kan lära av naturens egna metoder och processer.

– Jag är övertygad om att biophilia och biomimik kommer att vara de främsta inspirationskällorna för att utforma byggnader och miljöer som är bättre för både oss människor och för planeten, säger Michael Pawlyn.

Under Stockholms-besöket talade Pawlyn även på Dome of Visions på KTH.

Pawlyn som 2011 gav ut boken Biomimicry in Architecture är en av medgrundarna av the Sahara Forest Project vars mål är att på ett hållbart sätt förvandla torra och obebodda platser till grönskande och beboeliga områden. Pawlyn är en eftertraktad föreläsare internationellt och hans uppmärksammade TED-talk 2011 har hittills setts av mer än en miljon människor runt om i världen. Han har också arbetat med Eden-projektet där han var verksam i teamet för hortikulturell arkitektur.

– Naturen är också vår största inspirationskälla och det känns helt naturligt att mönster som efterliknar naturliga material har visat sig påverka människors kreativitet, produktivitet och välbefinnande på ett positivt sätt, säger Ann Charlott Lade, nordisk marknadschef på Interface.

Interface har nyligen lanserat tre nya mattkollektioner Equal Measure™, Narratives™ och Near & Far™ som alla omfattar naturinspirerad design som med hjälp av subtila och naturliga linjer skapar ytor och rum som ökar välbefinnandet, men även främjar såväl produktivitet som kreativitet, på arbetsplatsen.

Foto: Cecilie Bannow

Ann Charlott Lade, marknadschef, Interface,
, ann.charlott.lade@interface.com,

Carin Balfe Arbman, presskontakt, Prat PR,