Ny affärsmodell skapar fler jobb, ökade vinster och minskad miljöpåverkan

Nu presenteras en ny affärsmodell som visar hur företag kan öka sina vinster, skapa nya arbetstillfällen och samtidigt minska sin miljöpåverkan. I Sverige lanseras rapporten av Interface som även lyfts fram som ett framgångsrikt exempel i rapporten. Rapporten är en uppmaning och ett verktyg för företag att använda i sin utveckling mot bättre, mer hållbara och lönsamma affärer.

Vad skulle hända om de 20 största tillverkande företagen i Europa lade om och arbetade efter denna nya affärsmodell? Resultatet presenteras nu i rapporten What If – The New Industrial Model. Den nya industriella modellen frikopplar ekonomisk vinst från naturresurser och den frångår konventionella föreställningar om att hållbarhet är en kostnad. Istället integreras hållbarhet som en del i företagets kärnstrategi för att skapa intäkter och bli vinstdrivande.  Logiken i den nya modellen är övertygande: ökade vinster, fler arbetstillfällen och minskad miljöpåverkan. Ledande företag som Unilever, The Body Shop, Patagonia, Ecover och Interface har redan erkänt kraften i den nya modellen och kan tillgodoräkna sig värde genom att tillämpa modellen. Beräkningarna bygger på vad som skulle hända om fler företag arbetade efter samma modell som Interface, The Body Shop och andra föregångare redan gör.

Rapporten innehåller tre steg som svarar till de utmaningar som företag står inför:

1.  Materiell resurseffektivisering för att reducera kostnader och miljöpåverkan.

2.  Återinvestera en del av besparingarna från steg 1 i hållbara källor (förnybar energi och återvunna material) för att säkra resurstillgången, minska prissvängningar, skapa arbetstillfällen och och minska miljöpåverkan.

3.  Utveckla innovativa produkter och ta marknadsandelar genom att kapitalisera på fördelarna som skapats genom de två första stegen.

Potentialen för den nya industriella affärsmodellen för hela den europeiska tillverkningsindustrin uppskattas till:

• € 100 miljarder i bruttovinst genom förbättringar inom materialeffektivitet, energieffektivitet och förnybar energi – beräknat på en investering på 66 miljarder €.

Detta motsvarar en genomsnittlig vinstökning på 9 % för den europeiska tillverkningsindustrin. Ökade marknadsandelar och nya produktvinster tillkommer men har inte tagits med i beräkningarna.

• 168 000 nya kvalificerade och till största delen lokala arbetstillfällen inom energieffektivitet och förnybar energi.

• 1200 MtCO2e p.a. minskning av växthusgaser utsläpp (motsvarande 14,6% av Europas totala årliga utsläpp av växthusgaser) genom energieffektivitet och användning av förnybar energi.

11 % av de ökade vinsterna, 20 % av de tillkomna arbetstillfällena och växthusminskningar gaser som anges ovan för skulle kunna uppnås om bara de 20 största tillverkande företagen i Europa tillämpade den nya industriella modellen i sin globala verksamhet.

Interface, världens största tillverkare av textila golvplattor, har länge setts som en föregångare i hållbarhetsfrågor. Mycket genom deras mål Mission Zero® som sattes redan 1994 av grundaren Ray Anderson. Mission Zero® handlar om att Interface vill eliminera all negativ miljöpåverkan senast år 2020. Sedan dess har Interface utarbetat en strategi baserad på biomimik, att härma och lära sig av naturen, och bland annat arbetat med Det Naturliga Stegets ramverk i strävan att nå cirkulära affärsmodeller som ryms inom vår planets gränser.

Det senaste steget i Interface strävan mot Mission Zero® är att Interface fabrik i Scherpenzeel, Holland, har minskat CO2-utsläppen med 90 %, jämfört med de 17 238 ton som uppmättes 1996. Interface har även reducerat vattenanvändandet till ett absolut minimum genom ett slutet vattencirkuleringssystem. Fabriken använder numera bara 100 % förnyelsebar energi.

Lanseringen av rapporten i Sverige sker i samarbete med Det Naturliga Steget vars grundare Karl Henrik Robért har skrivit förordet.

Mer information och för att ta del av rapporten i sin helhet, vänligen kontakta: