Svensk designtrio bakom vinnande restaurangkoncept för internationell designbiennal

Utmaningen var att skapa en helhetslösning för ett restaurangkoncept som skulle inkludera allt från inredningen till maten som serverades. Det svenska designteamets vinnande koncept Gone Fishing är inspirerat av klassiska fiskeredskap och havsvågor. Materialet som teamet valt att använda i golv, väggar och möbler kommer från Interface och är bland annat tillverkat av återvunna fisknät. Restaurangen byggs upp till den internationella designmässan Biennale Interieur i Belgien i slutet av oktober.

− Vi ville skapa ett helhetskoncept på temat fiske och hav - en sorts global-lokal fiskeby - med såväl det småskaliga och det universella representerat. Vi fastnade för tanken att kombinera ett hållbart fiske och fisketraditioner från förr med havsvågor inspirerade av japanska trätryck för att skapa en modern och tilltalande restaurangmiljö, säger Charlotte Ryberg, en av formgivarna i designteamet.

Designtrion består av Charlotte Ryberg, designer med inriktning på produktdesign, Marcia Harvey Isaksson, inredningsarkitekt samt Fritz Håkon Halvorsen, arkitekt med stor erfarenhet av att arbeta med utställningar.

När det gäller materialval kände alla tre att det var viktigt att varje val skulle ha en tydlig tanke o kopplat till den bärande idén. Charlotte hade kommit i kontakt med Interface produkter tidigare och hade hört talas om projektet Net-Works, där man återvinner kvarglömda fisknät för att skapa nya textila golv. Hon kom att tänka på att det här fanns en stark berättelse bakom materialet som inte bara sammanföll med gruppens idé utan även bidrog till att stärka hela konceptet.

− För oss var det viktigt att varje material vi använde fanns där för att det hade en berättelse som tillförde något till den övergripande idén. Interface har bidragit mer till konceptet än vad som hade varit möjligt med någon annan materialleverantör, säger Charlotte.

− Vi är glada och stolta över att dessa duktiga designers har valt att använda Interface textilplattor i sitt vinnande förslag. Det visar att våra material och vår design ligger helt rätt i tiden för en modern och miljömedveten inredning. Designteamet har även valt Interface för att våra produkter är mer än materialet de är gjorda av, de berättar en historia, som särskilt i det här fallet bidrar till helhetskonceptet på ett positivt sätt. På Interface arbetar vi hårt för att göra skillnad varje dag, och med hjälp av medvetna men också krävande formgivare och inredare som använder våra produkter stimuleras vi att hela tiden bli ännu bättre. Att medverka i restaurangkonceptet Gone Fishing ger oss en fantastisk möjlighet att inte bara visa upp våra produkter utan även visa vad vi tror på. Vi hoppas också kunna inspirera andra att göra skillnad, säger Ann Charlott Lade, nordisk marknadschef för Interface.

Designmässan Biennale Interieur hålls vartannat år och har omkring 70 000 besökare, främst arkitekter, designers och inredare. Årets mässa, som är den 24:e i ordningen, hålls i Kortrijk i Belgien 17-26 oktober 2014. Det vinnande bidraget restaurangkonceptet Gone Fishing kommer att byggas upp i Hall 3 på Biennalen.

− Förutom att vi i projektet vill lyfta fram hållbara fiskemetoder och det traditionella hantverket, så refererar Gone fishing även till skylten man hänger på dörren till butiken då man checkat ut från jobbet och tagit sig lite fri tid. Så vill vi att platsen ska kännas, avslutar Charlotte.

Om Interface och Net-Works

Interface grundades 1973 och är idag världsledande inom design och produktion av textila golvplattor. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till att tillverka sina produkter på ett hållbart sätt. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.

Interface har nått mer än halvvägs mot målet Mission Zero, och har vunnit erkännande för de resultat som uppnåtts hittills. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, som till exempel The Athenaeum Good Design Award for World Textiles.

Net-Works är ett program som samlar in övergivna fiskenät i några av världens fattigaste kustområden. Sedan starten 2012 har Net-Works samlat in 38 600 kilo fisknät och bidragit till att hjälpa 4 500 personer i Filippinerna att få en extra inkomst. Under 2015 utvidgas projektet till Kamerun i Afrika. Fisknäten återvinns och materialet används i nya produkter av Interface.

För mer information vänligen kontakta

Carin Balfe Arbman, Prat PR, carin.balfe-arbman@prat.se, tel. 070-633 35 08

Se även: http://net-works.com/locations/cameroon/

Snabbfakta

Twittra det här
Net-Works är ett program som samlar in övergivna fiskenät i några av världens fattigaste kustområden. Sedan starten 2012 har Net-Works samlat in 38 600 kilo fisknät och bidragit till att hjälpa 4 500 personer i Filippinerna att få en extra inkomst. Fisknäten återvinns och materialet används i nya produkter av Interface.

Citat

Charlotte Ryberg, en av formgivarna i designteamet