Trivsamt på jobbet med textila golv

Naturnära design och välmående på arbetsplatsen var temat för Interface medverkan under årets Stockholm Furniture Fair. Den brittiska arkitekten Oliver Heath, som är en internationellt erkänd expert på biophilia - naturnära design och hållbar arkitektur – talade under mässans första dag för en intresserad samling journalister, arkitekter och inredare om hur vi kan skapa arbetsmiljöer som bättre överensstämmer med människans grundläggande behov.

− Idéerna inom biophilic design ligger nära de som ligger till grund för svensk inredningsdesign, där det är vanligt med naturliga material och texturer. Det var fantastiskt att träffa så många kunniga och engagerade människor på Stockholm Furniture Fair det märks tydligt att intresset för såväl hälsa och välbefinnande, som hållbar arkitektur, är stort i Sverige, säger Oliver Heath, arkitekt, inredningsdesigner och författare till bland annat boken ”Urban Eco Chick”.

Textilgolv populärast på jobbet

Interface passade på att fråga mässbesökarna ett antal frågor på temat trivsel på kontoret, bland annat vilken typ av golv de föredrog på arbetet. Bland de olika alternativen – sten, betong, trä, parkett, linoleum eller textilgolv - var textilgolv det populäraste svaret strax före trä och parkett. Minst populärt var linoleumgolv.

Mässbesökarna fick också frågan vad de tyckte var det viktigaste inslaget för välbefinnande på arbetsplatsen, och här svarade hälften att det var tillgången till naturligt ljus. Men dagsljus sågs som betydelsefullt på flera sätt. En stor del av de tillfrågade ansåg att dagsljus gör dem mer glada och positiva, och många angav även att dagsljus gör att de känner sig såväl mer kreativa som produktiva på jobbet.

Dagsljus och gröna växter påverkar arbetsglädjen

Gröna växer såg många också som viktigt, men däremot bedömdes tillgång till ett eget kontorsrum inte alls lika viktigt. Här är mässbesökarna, som till stor del utgörs av arkitekter och inredare, helt enliga med kontorsanställda i hela Europa, som också pekade ut dagsljusets positiva inverkan på arbetsglädje, kreativitet och produktivitet, enligt undersökningen Human Spaces som presenterades av Interface i slutet av förra året.

Stockholm Furniture Fair är en av de viktigaste mötesplatserna för Interface i Norden och vi är särskilt glada över att vi har fått så god respons på vårt långsiktiga arbete för att skapa trivsamma och hälsosamma arbetsplatser. Vårt projekt Human Spaces, som har en vid syn på välbefinnande på jobbet, är en viktig del i det arbetet, säger Ann Charlott Lade, nordisk marknadschef på Interface.

Välbefinnande var ett genomgående tema under mässan och varje dag bjöds det på hälsojuicer i montern samt föredrag blandat med fysiska övningar som visade vad man själv kan göra för att öka sitt välbefinnande och må bättre på jobbet.

Mässmattor återanvänds

De mattor som blev över efter mässan skänktes till Fryshuset i Stockholm, där det kommer att användas till kreativ verksamhet för eleverna på gymnasieskolans Estetiska program. Totalt omkring 60 kvm.

För mer information, vänligen kontakta:

Carin Balfe Arbman, presskontakt, Prat PR, tel. 070 633 35 08, carin.balfe-arbman@prat.se

---

Interface grundades 1973 och är en global ledare inom design och produktion av textila golvplattor. Produkterna kombinerar skönhet och innovation med funktionalitet och miljömässiga framsteg för att hjälpa kunderna att realisera sina designvisioner. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till hållbarhet. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspierar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet. Interface är på god väg att nå Mission Zero och företaget är brett uppmärksammat för det man hittills uppnått. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation, senast The Athenaeum Good Design Award för World Textiles.