Miljön i fokus när världens färjerederier samlas i Stockholm

Report this content

Miljön kommer att ha en central roll när Interferry, som är en intresseorganisation för världens färjerederier, håller sin globala konferens på Grand Hotel i Stockholm den 29 och 30 september. Totalt deltar 265 delegater från 20 länder. Bland talarna finns Tony Long chef för WWF:s policykontor vid EU, Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen samt USA:s Sverigeambassadör Michael Woods. Presi-dent för organisationen och värd för konferensen är Gotlandsbolagets styrelseordfö-rande och koncernchef Jan-Eric Nilsson.

Temat för konferensen blir ”New Visions for a New Era”. Konferensen kommer dels att fokusera på ett antal analyser av främst miljörelaterade globala frågor samt situationen i Ös-tersjöregionen och Europas, dels på vilka markandsmässiga och tekniska trender som styr färjebranschen.

Konferensen öppnas av Svenskt Näringslivs ordförande Signhild Arnegård Hansen. Den inleds med att Tony Long som är ansvarig för Världsnaturfonden, WWF:s policykontor vid EU i Bryssel analyserar och värderar världens miljöproblem. USA:s Sverigeambassadör Mi-chael Wood kommer att tala om vilken strategi USA tillämpar för att lösa problemen och hur sjöfarten kan bidra. Därefter kommer ett flertal experter inom olika miljörelaterade områden tala om vad som görs konkret.

- Det är 25 år sedan Interferry senast hade sin världskonferens i Sverige, säger Jan-Eric Nils-son. En del av konferensen kommer att handla om hur färjebranschen har förändrats sedan dess. Även Östersjön, där några av världens största färjerederier är verksamma, kommer att stå i fokus.

Interferry har ca 200 medlemmar från 25 länder varav knappt hälften är rederier. Det innebär att majoriteten av världens färjetonnage är anslutet till organisationen. Bland medlemmarna återfinns bl a även skeppsvarv, leverantörer av marin utrustning samt konstruktörer.