Charles Liu nominerad till ny styrelseledamot

FEPI, Bolagets största ägare, har nominerat Charles Liu till ny och ytterligare styrelseledamot. FEPI har även begärt att styrelsen ska kalla till en extra bolagstämma för att söka godkännande av nomineringen.

Liu Yang Sheng (Charles Liu) är grundare av HAO Capital, en private equity-firma som investerar i kinesiska tillväxtbolag med USD 980 m under förvaltning. Privat är han en ledande supporter av China Greentech Initiative och som sådan investerar han aktivt och utvecklar projekt inom energibesparing och utsläppsbegränsning i Kina. Han är även en regelbunden gäst hos BBC, CNBC, Bloomberg och CCTV och talar då om aktuella frågor berörande kinas ekonomi.

Charles Liu har suttit i styrelsen för Applied Materials Inc., som en av de första kinesiska medborgarna i styrelsen för ett Fortune 500-bolag. Där var han även ordförande för deras Investment Commitee, något som ledde till investeringar på över USD 1 miljard. Ursprungligen född i Taiwan, tog Charles Liu sin ekonomexamen vid Princeton University, varefter han doktorerade i juridik vid New York University of Law. 1975 gav han upp sitt taiwanesiska medborgarskap och permanenta uppehållstillstånd i USA och antog medborgarskap och pass från Folkrepubliken Kina. Innan Charles Liu bildade HAO Capital, var han 1992-1999 Head of China för investmentbanken Lazard Asia. Från 1975 till 1991 hade han olika funktioner inom FN, huvudsakligen som förhandlare i ekonomiska frågor och angående projekt i utvecklingsländer.

Efter ett godkännande av stämman förväntas Charles Liu åta sig rollen som vice ordförande i Bolaget. Han är permanent baserad i Beijing, och hans huvudsakliga ansvarsområde ska vara att leda de pågående förhandlingarna och sätta Bolagets finansiering på plats.

(Se bild på Charles Liu i bifogad pdf)

Ett tillsättande av Charles Liu kommer också att uppfylla en begäran från Aktietorget att Bolaget ska ha fyra styrelseledamöter senast vid den ordinarie bolagsstämman 2016.

Charles Liu har 300 000 aktier i Interfox Resources sedan februari 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Thorsell, styrelseledamot

Tel: +46 70 773 20 45