Delårsrapport januari - mars 2015

Finansiell översikt

• Nettoomsättning under perioden januari – mars 2015 uppgick till SEK 0 (0) tusen
  • Resultat före skatt uppgick till SEK 2 086 (-3 960) tusen
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till SEK -10 779 (-5 063) tusen
  • Likvida medel och andra kortfristiga fordringar uppgick vid periodens slut till SEK 47 660 (715) tusen
  • Genomförande av riktad nyemission om SEK 14,1 miljoner
  • Upptäckt av betydande gas och gaskondensatflöden. Uppmätta flöden i korttidstester uppgick till 114.000 m3/dag av naturgas och kondensat samt 5 ton/dag rent kondensat
  • 71-1 förklarat kommersiellt fält
  • Registrering av C3 resurser motsvarande 131,9 miljoner fat oljeekvivalenter (”mmboe”) geologiska resurser eller 123,2 mmboe utvinningsbara resurser genomförd

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Beslut att ansöka om reservregistrering inom kategorierna C1 och C2 motsvarande 38 mmboe
  • På grund av de unika resultaten och behov av ytterligare analysarbete planeras borrning av den nya brunnen nu inledas under Q1 2016

Finansiell översikt

• Resultat före skatt uppgick till SEK 2 086 (-3 960) tusen

Finansiell utveckling

Nettoomsättningen uppgick till SEK 0 (0) tusen. Bolaget rapporterar ett rörelseresultat om SEK -1 538 (-3 644) tusen. Bolaget hade vid periodens utgång SEK 2 786 (247) tusen i kassan.

Under perioden har Bolaget genomfört följande nyemissioner. I januari 2015 genomförde Bolaget en riktad nyemission om totalt SEK 14,1 miljoner före relaterade kostnader till en kurs om SEK 1,00 per aktie, resulterande i utgivande av 14 149 000 aktier. Som ett resultat av detta genomfördes en kvittningsemission av 4 945 467 aktier till the Far East and Pacific Investments Inc. (”FEPI”) enligt avtal. Avtalet stipulerar att FEPI till dess eget kapitalfinansiering om USD 13 miljoner has anskaffats skall ha ett aktieägande om 25,9 procent av aktierna i Bolaget.

Efter registrering av dessa nyemissioner uppgår det totala antalet aktier i Bolaget till 44 362 638.

Rätten för aktieägarna att delta i finansieringen av Bolaget på identiska villkor med upp till 20 procent av den totala finansieringen vid de tillfällen sådana genomförs, som kommunicerat i Q3-rapporten den 18 november 2014, innebär att styrelsen skall erbjuda aktieägarna att teckna 4 773 627 aktier till en kurs om SEK 1,00 per aktie. På grund av aktiekursutvecklingen har styrelsen beslutat att genomföra detta erbjudande om och när kursen har nått en sådan nivå att erbjudandet är förmånligt för aktieägarna.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden uppgick till SEK -1 903 (-5 063) tusen, likvida tillgångar och andra kortfristiga fordringar uppgick vid periodens utgång till SEK 47 660 (715) tusen. Investeringar görs i det lokala bolaget OOO Bakcharneftegaz (”BNG”), i vilket Bolaget vid periodens utgång via det helägda dotterbolaget Mezhlisa Resources Cyprus Ltd (”Mezhlisa”) hade ett registrerat ägande om 25,42 procent. Ytterligare investeringar i BNG har genomförts, vilket berättigar Bolaget att registrera ytterligare ägarandelar på Mezhlisa så att ägandet uppgår till 30,64 procent. Sådan registrering beräknas genomföras inom kort.

Översikt av verksamheten

Under perioden fortsatte prospekteringsprogrammet på licens 71-1, Ellej-Igajskoje i Tomskregionen. Licensen hålls av det lokala projektbolaget OOO Bakcharneftegaz, i vilket Bolaget enligt avtal har rätt att erhålla ett ägande om 74 procent mot investeringar om totalt USD 12,4 miljoner. Prospekteringsprogrammet innefattar som Fas 1 återinträde av en brunn, nr 4, som borrades på Sovjettiden samt som Fas 2 borrande av en ny prospekteringsbrunn. Syftet med prospekteringsprogrammet är att bevisa så mycket reserver som möjligt och sedan avyttra projektet till ett större bolag som är mer anpassat för utvecklingsfasen. Den första fasen i att bevisa innehållet i tillgången var att erhålla registrering av resurser enligt rysk C3-standard. Ansökan godkändes och registrerades per 2015.01.01 enligt följande:

- Gas 16 470 miljoner m3

- Kondensat 2 831 000/1 775 000 metriska ton geologiska/utvinningsbara resurser

Detta motsvarar 131,9 mmboe geologiska resurser eller 123,2 mmboe utvinningsbara resurser (använda omvandlingsfaktorer: 1 tusen m3gas = 6.60; 1 metriskt ton kondensat = 8.18).

Den 13 februari 2015 upptäcktes kommersiella flöden av naturgas och gaskondensat från vittringszonen, mellan 3 010 – 2 990 meter. Korttidstester visade flöden om 114 000 m3/dygn av en mix av naturgas och kondensat, såväl som 5 ton/dygn rent kondensat.

Organisation

Vid en extra bolagstämma den 10 mars 2015 valdes Jonathan Collins in som styrelseledamot och tidigare ledamoten Jan Lundström lämnade sin plats i samband med bolagsstämman. Efter bolagsstämman består styrelsen av Max Renard, Anders Thorsell samt Jonathan Collins.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Betydande mängder kolväten observerades under testerna av den återinträdda brunnen. Vidare noterades mängder av småsten som kom från reservoaren, vilket indikerar närvaron av ett producerande intervall som kännetecknas av absolut permeabilitet, genomsläpplighet, överstigande 100 mD. Det är väsentligt att förstå vad detta innebär för tillgångens karaktär och hur den bäst utvinns.

Placeringen av den nya brunnen kan påverkas av dessa upptäckter och de efterföljande analyser som genomförs, så Bolaget har i samarbete med myndigheter beslutat att genomföra borrningen av den nya brunnen med start under det första kvartalet 2016, varvid majoriteten av förberedelser slutförs under hösten 2015. I enlighet med detta finns ingen tidspress från myndigheter om tidpunkt för borrande av den nya brunnen.

Denna förändring av tidpunkten för borrandet betyder inte med automatik att Bolagets ambition att initiera en aktiv fas i exitarbetet under det tredje kvartalet 2015 påverkas.

I april beslutades om att ansöka om registrering av reserver under kategorierna C1 och C2 med den ryska myndigheten GKZ (inom Naturresursminsteriet). Denna process och utvärdering beräknas pågå under maj-oktober 2015, efter vilken GKZ registrerar accepterade volymer. BNG kommer att ansöka om registrering av 38 miljoner fat (5 miljoner ton) oljeekvivalenter (boe), dvs olja och gas sammanslagna och omräknade som om det vore endast olja.

Registrering av reserver kommer även till att leda till att myndigheterna utfärdar ett ”Certificate for discovery of a new hydrocarbon field”.

C1 & C2 utgör de högsta kategorierna av klassificering av utvinningsbara kolväten. Under rådande oljepris, betingar de normalt ett värde på USD 1,5-2,0 per fat när de säljs i marken, dvs utan någon utbyggnad av produktion. Det är försäljning av reserver i marken som är Interfox Resources exitstrategi.

Den nya brunn som Bolaget avser att borra under första halvåret 2016 har till syfte att omvandla ytterligare del av ovan nämnda C3 resurser till C1 & C2 reserver.

Årsstämman i Bolaget den 18 maj 2015 hölls i Bolagets lokaler i Stockholm. Den valda styrelsen består av de omvalda Max Renard, Anders Thorell samt Jonathan Collins. På det konstituerande styrelsesammanträdet valdes Max Renard till styrelseordförande.

Övrig information

Om Interfox Resources

Interfox Resources AB är ett prospekteringsbolag som identifierar och utvecklar råvarutillgångar, främst olje- och gastillgångar. Affärsverksamheten omfattar idag utveckling av Bolagets första tillgång, licens 71-1 ”Ellej-Igajskoje” i Tomskregionen i Ryssland. Strategin är att säkerställa olje- och gasreservernas storlek och beskaffenhet och sedan utveckla tillgången samt förbereda för en försäljning eller ett fördjupat samarbete med en strategisk partner.

Riskfaktorer

Bland huvudsakliga risker avseende Bolaget och branschen kan nämnas att Koncernens verksamhet är föremål för alla de risker och osäkerheter som verksamheter inriktade på prospektering samt förvärv, utbyggnad, produktion och försäljning av olja och gas är förknippade med. Alla värderingar av olje- och gasreserver samt olje- och gasresurser innehåller mått av osäkerhet. I många fall leder prospekteringsaktiviteter aldrig till utbyggnad och produktion. Koncernens eventuella oförmåga att behålla och expandera sina reserver skulle få en väsentlig negativ inverkan på Koncernens verksamhet, resultat och finansiella ställning. Koncernen kan även drabbas av olyckor och skador på anläggningar, miljö och människor samt naturkatastrofer. Varje större skada kan komma att få en negativ effekt på Koncernens förmåga att producera olja och gas.

Bolaget kan även i framtiden behöva vända sig till kapitalmarknaden för ytterligare kapitalanskaffning. Såväl storleken som tidpunkten för bolagets potentiella framtida kapitalbehov beror på ett antal faktorer, däribland reservernas beskaffenhet. Det finns risk för att erforderlig finansiering av verksamheten inte finns tillgänglig i rätt tid och till rimlig kostnad.

Generella redovisningsprinciper

Bolaget har vid upprättandet av denna bokslutskommuniké tillämpat årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd.

Kommande finansiella rapporter

Delårsrapport april – juni 2015 publiceras den 19 augusti 2015.

Delårsrapport juli – september 2015 publiceras den 18 november 2015.

Bokslutskommuniké 2015 publiceras den 17 februari 2016.

Årsstämma 2016 kommer att hållas den 18 maj 2015.

Finansiella rapporter, pressmeddelanden och annan information finns tillgängligt på Interfox Resources hemsida

www.interfoxresources.se

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Stockholm den 20 maj 2015

Max Renard