Kommenterar till Aktietorgets beslut

Bolaget beklagar Aktietorgets beslut om avnotering och vill notera följande:

Aktietorget har hållit Bolagets aktie handelsstoppad sedan 2016-11-21 utan att något tydligt motiv till detta har kommunicerats eller meddelats Bolaget.

Det bör därför särskilt noteras att Disciplinkommittén inte har åberopat några av Aktietorgets i dess hemställan anförda och uppenbarligen ogrundade klagomål på Bolagets informationsgivning m m, utan man stöder sitt beslut enbart på en enstaka händelse. Tvärtom skriver man uttryckligen att man ”inte i alla delar kan stå bakom AktieTorgets bedömningar i fråga om informationskraven”, samt kräver att handeln återupptas. Följaktligen har det långa handelsstoppet varit obefogat.

Aktietorgets långvariga handelsstopp har skadat möjligheterna att slutföra försäljningen av Bolagets tillgång, det cypriotiska dotterbolaget Mezhlisa. Aktietorget kände till att ett handelsstopp kunde få sådana följder.

Vad Aktietorget anför samt vad Disciplinkommittén grundar sitt beslut på beträffande mötet den 14/12 är inte en korrekt beskrivning. Bolagets advokater har tillställt Disciplinkommittén en inspelning av hela mötet. Där framgår att det som beskrivs i beslutet inte stämmer med sakförhållandena.

Pressreleasen som nämns av Aktietorget, var en som Bolaget avsåg att ge ut tillsammans med en av världens storbanker. I sammanhanget kan det nämnas att affären Bolaget övervägde tillsammans med banken presenterades för Aktietorget vid samma möte. Bankens juridiska avdelning vid dess huvudkontor i Sydney skulle göra och godkänna den slutliga versionen. Bolaget informerade 14/12 Aktietorget om detta och undrade, baserat på tidigare erfarenheter, hur det skulle kunna undvikas att Aktietorgets marknadsövervakning skulle försena och dessutom på ett oprofessionellt sätt kräva ändringar i denna pressrelease. Detta hade kunnat orsaka komplikationer för Bolaget gentemot banken om man inte kan synkronisera informationsgivning etc och förutse när och vad som ska kommuniceras. Bolaget och Aktietorget kom överens om hur detta skulle hanteras, vilket tydligt framgår av inspelningen. Därmed var den saken löst och utagerad på ett fredligt sätt. Aktietorgets långvariga handelsstopp har dock tvingat Bolaget att helt avstå från affären.

Något hot har inte utfärdats. Däremot valde styrelseordföranden att, efter att Aktietorget vid mötets avslutande meddelade att man trots att bolaget vid mötet inkommit med all begärd information tänkte begära avnotering hos Disciplinnämnden, informera om en rättslig process i ett annat land som har inletts av en utländsk aktieägare gentemot företrädare för Aktietorget. Även detta framgår med all tydlighet av inspelningen. Detta är en process som pågår. Bolaget driver inte processen, men styrelseordföranden var där och vittnade om sakomständigheter 2017-03-20.

Det ska särskilt noteras att Aktietorget inte vid något tillfälle har framfört något klagomål beträffande ovanstående, varken till Bolaget eller direkt till styrelseordföranden, annat än att Aktietorget använt det i hemställan till Disciplinkommittén. Däremot skrev styrelseordföranden 2016-12-15 ett email till den berörda personen på Aktietorget och beklagade att informationen om legala åtgärder mot dem uppfattades så negativt samt förklarade hur det ligger till med ärendet. Detta email har Disciplinkommittén fått en kopia på. Därmed har Bolaget inte meddelats vilka åtgärder som hade kunnat vidtas för att handeln ska kunna återupptas.

Bolaget noterar att Disciplinkommittén särskilt understryker sitt oberoende från sin uppdragsgivare Aktietorget.

Anders Thorsell, t f VD

Email: anders@interfox.com samt tel 070-773 20 45

Interfox Resources är ett bolag med inriktning på prospektering avseende olja och gas i Ryssland. I Ryssland kontrollerar Bolaget en licens i Tomskregionen i västra Sibirien, Ellej-Igaiskoje 71-1. Bolaget genomför ett arbetsprogram i syfte att omvandla resurser till reserver. Interfox Resources aktie är noterad på Aktietorget under namnet IFOX.