Riktad nyemission inför förhandlingar

Bolaget genomför en riktad nyemission av 7 000 000 aktier à SEK 3,20 för att förstärka förhandlingsläget.

Emission

Styrelsen har idag beslutat att genomföra en riktad nyemission av 7 000 000 aktier à SEK 3,20 inom ramen för det bemyndigande som årsstämman medgivit 2015-05-18. Kapitalet ska användas till att återbetala befintlig belåning samt till ytterligare verksamhet på 71-1. Då bolaget också är i intensiva skeden i förhandlingar med de tidigare nämna asiatiska investerarna stärker nyemissionen Bolagets position i dessa förhandlingar.

I dessa förhandlingar har bolaget presenterat den tidspress som föreligger p g a den korta tid vintervägarna ut till oljefältet hålls öppna. För att kunna arbeta effektivt när vintervägarna öppnar i januari 2016, bör bolaget ha ett avtal om full finansiering på plats i god tid dessförinnan. Det är inte önskvärt att motparten tolkar denna brådska som att bolaget är under finansiell tidspress, exempelvis för att kortfristig belåning förfaller. Det aktuella kapitaltillskottet genom denna emission undanröjer alla sådana argument. I stället kvarstår endast det faktum att vintervägarnas öppethållande kräver ett snart avslut i förhandlingarna, något som ligger i båda sidors intresse. Beslutet grundades även på samtal under den gånga fredagen med bolagets utländska rådgivare.

Den riktade nyemissionen tillför Bolaget totalt 22,4 miljoner kronor före kostnader relaterade till emissionen. Antalet aktier som emitteras är 7 000 000 aktier, vilket innebär att det totala antalet aktier i bolaget efter nyemissionen är 51 362 638. Det nyemitterade antalet aktier motsvarar 13,6 procent av det totala antalet aktier i bolaget efter registrering. Nyemissionen riktades till en begränsad grupp kvalificerade investerare. Största tecknare är Gryningskust Holding AB, Capensor Capital AB, Peter Eriksson samt Friends Provident med en sammanlagd teckning om 15,2 miljoner kronor. Det totala antalet tecknare är 10.

Förhandlingar

Sedan Bolagets pressmeddelande 2015-09-02 har det cirkulerat ett missförstånd om att en av de tilltänkta investerarna har valt att avvakta. Vad som stod i pressmeddelandet var att de hade avvaktat, d v s inväntat, de resultat som vi offentliggjorde 2015-08-15, eftersom dessa var avgörande för att villkor och värderingar skulle kunna diskuteras. Dessa resultat överträffade vad bolaget hade indikerat under tidigare möten i Asien. Förhandlingarna går därför nu vidare med full intensitet på plats i Asien under andra halvan av innevarande vecka. Det upplägg som diskuteras innefattar ingen ytterligare emission av aktier.

Styrelseordförande Max Renard: ”Det är med tillförsikt som jag i kväll avreser tillsammans med Anders Thorsell, för att i morgon ansluta med Jonathan Collins. Vetskapen att moderbolaget, Interfox Resources, är väl finansierat och skuldfritt, ger oss den styrka och säkerhet vi behöver i förhandlingarna, som kommer att äga rum senare i veckan. Samtidigt kommer vår vd, Peter Klimt, att finnas på plats i Tomsk, för att via telefon kunna leverera erforderlig information direkt till mötena.”

Erbjudande till aktieägarna

Det tidigare kommunicerade erbjudandet till aktieägarna har styrelsen beslutat att bordlägga tills vidare. Anledningen är att ett genomförande till en kurs om SEK 1 per aktie riskerar att sätta en press på aktiekursen som inte gynnar Bolagets förhandlingssits. Vidare konstateras att ett sådant erbjudande som vänder sig till samtliga aktieägare inte är attraktivt då samtliga ägare har samma rätt, d v s alla aktieägare skulle vara tvungna att betala bara för att bibehålla sin procentuella andel av Bolaget. Dessutom är ett sådant erbjudande mycket tidskrävande, medan styrelse och vd avser att helt fokusera på förhandlingarna i Asien under september och oktober.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Thorsell, styrelseledamot

Tel: +46 70 773 20 45