Uppdatering angående förhandlingar och finansiering

Bolaget har tidigare refererat till pågående förhandlingar med asiatiska investerare, där särskilt en av dessa är långt framskriden. Dock avvaktade denne investerare de resultat som publicerades i Bolagets pressmeddelande från 2015-08-18.

Då förväntningarna infriades och till viss del överträffades, fortsätter förhandlingarna nu med än större intensitet, med fokus att ingå ett avtal i god tid för att kapital ska finnas tillgängligt enligt tidtabell för borrandet av den nya brunnen #7. Borrningen är planerad för Q1 2016, men avsevärda förberedelser måste påbörjas redan i november.

Nya och avgörande möten i Asien är inplanerade inom kort och hela IFOX styrelse kommer att närvara.

Enligt de kontrakt som finns med Bolagets ryska partner föreligger det inget åtagande att sända pengar till BNG förrän den nya investeraren träder in. Därför är den kassa som redovisades i Q2 2015 fullt adekvat för Bolaget.

Dock har Bolaget nu ingått ett kortfristigt låneavtal på SEK 5m med en privat långivare som ska användas till att stödja vissa aktiviteter i det lokala ryska bolaget, BNG, och därmed gynna Bolagets och den tilltänkte investerarens intressen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Thorsell, styrelseledamot

Tel: +46 70 773 20 45