Uppdatering beträffande förhandlingar

Under den gångna veckan var styrelsen engagerad i förhandlingar i först Hong Kong och sedan i Beijing, avseende finansieringen av den nya brunnen samt även en försäljning av tillgången därefter.

Förhandlingarna avlöpte enligt styrelsens förväntningar. Det upplägg som diskuteras innebär att finansiären förbinder sig att köpa Bolagets oljefält i Tomsk, 71-1, i slutet av nästa år. Detta sker då till ett redan nu fastslaget pris per fat respektive kubikmeter C1 och C2 av olja, kondensat och gas, beräknat på de volymer som kan fastslås efter att den nya brunnen borrats och testats. Enligt det här förslaget ska vidare en handpenning betalas redan i år. Denna kommer att fullt ut täcka bolagets kostnad för att borra den nya brunnen.

Nästa steg är att finansiären, som får namnges först när bindande avtal ingåtts, ska granska och själv bedöma de beräkningar av 97-277 miljoner fat olja i vittringsskorpan som Bolaget meddelade i en pressrelease 2015-08-18.

Styrelsen räknar med nya möten om 2-3 veckor, under det att en ingående Due Diligence genomförs.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Thorsell, styrelseledamot

Tel: +46 70 773 20 45