Interhome tar initativ till ny branschorganisation för semesterbostäder

Report this content

Interhome befäster sin ledande roll inom uthyrning av semesterbostäder i Europa genom skapandet av branschorganisationen European Holiday Home Association (EHHA). Den nya paraplyorganisationen för kontinentens semesterbostadsuthyrare har grundats av Interhome tillsammans med andra ledande aktörer som Novasol, Hoseasons och DanCenter. EHHA ska ge denna snabbväxande sektor bättre internationella kopplingar och förbättra branschens påverkansarbete.

Marknaden för semesterbostäder har utvecklats till en viktig del av Europas turistindustri. Enligt en studie av undersökningsföretaget PhocusWright, har 42 miljoner Européer spenderat en natt på semesterboende under de senaste två åren. Kontinenten erbjuder nu över 20 miljoner semesterbäddar, vilket innebär mer än 20 miljarder euro i intäkter varje år. Det är siffror som dessa, tillsammans med sektorns tillväxtpotential, som lett till att Europas fyra ledande leverantörer av semesterbostäder – Interhome, Novasol, Hoseasons och DanCenter –  nu grundar EHHA.

EHHA första generalsekreterare är Carlos Villaro Lassen. Han är också vd för Danmarks branschförbund för semesterbostäder och säger “branschen för semesterbostäder skapar tusentals jobb i Europa och skapar värden för turist-, restaurang- och detaljhandelsnäringen. Och med det nya branschförbundet är vårt mål att kontinentens politiker ska bli ännu mer kunniga om den ekonomiska påverkan som detta har.”

Interhomes vd Simon Lehmann är lika övertygad om vikten av att organisera branschen på europeisk nivå. “Jag är övertygad om att EHHA är rätt plattform för att nå dessa mål inom en rimlig tidsram. Och vi på Interhome kommer att bidra när det gäller att utveckla paraplyorganisationen till att bli en effektiv talesperson för vår bransch”.

Om Interhome
Interhome är Europas ledande förmedlare av kvalitetssäkrade semesterbostäder. Företaget hyr ut 32 000 hus, lägenheter, lantgårdar och slott i alla prisklasser, belägna i 29 länder.

Moderbolaget, Interhome AG, har sitt säte i Zürich och ägs till 100 % av Hotelplan Holding AG. Detta bolag ägs i sin tur till 100 % av Migros, Schweiz största detaljhandelsföretag, med huvudkontor i Zürich. Interhomes skandinaviska huvudkontor ligger i Stockholm.