3 000 timmar förloras årligen på grund av ineffektiva arbetsflöden

Intermec har genomfört en undersökning baserat på intervjuer med 250 företag i Europa och USA med över 500 anställda, tillsammans med det amerikanska undersökningsföretaget Vanson Bourne.  Undersökningen pekar på den verkliga kostnaden för ineffektiva arbetsflöden och processer, samt de utmaningar distributionscentraler står inför.

Lager och distributionscenter är under en allt större press att sänka sina kostnader och öka marginalerna. En ny undersökning från Intermec visar att under de senaste sex månaderna har åtta av tio lagerchefer fått i uppdrag att genomföra en genomsnittlig kostnadsbesparing på 19 procent i den befintliga verksamheten.

Undersökningen som baseras på intervjuer med 250 chefer med ansvar för företagens hela leveranskedja, lager och distribution, visar att under ett åttatimmarsskift förlorar varje arbetare i genomsnitt 15 minuter i produktivitet på grund av ineffektiva arbetsflöden. För ett medelstort lager med 50 anställda, kan det snabbt bli upp till 3 000 * timmar per år, och betydligt högre i större organisationer.

Det första steget i att identifiera förbättringsområden är att göra en genomgång av samtliga arbetsflöden i företagets distributionscentraler. Undersökningen visar att 30 procent av de tillfrågade inte har gjort en sådan genomgång under det senaste året.

Ineffektivt
Majoriteten av de tillfrågade cheferna anger att de mest ineffektiva arbetsflödena under ett åttatimmarsskift är packning och lastning (20 procent), tätt följt av plockning och lagerstyrning (båda 18 procent).

Bland de ansvariga på företag som nyligen genomfört en översyn av flödet menar de flesta att plockning och lagerstyrning är de områden där besparingar lättast kan uppnås.

Varje sekund räknas
Oavsett om lager- och distributionschefer är beredda att göra en översyn eller inte, identifierar undersökningen mycket tydligt den utmaning som de står inför.

Nästan alla intervjuade är överens om lösningen för att nå detta mål. När de tillfrågas hur resultatet kan förbättras på lagret och distributionscentralen, säger nästan 90 procent att de tror att investeringar i ny teknik skulle göra det möjligt att återvinna förlorad tid och öka produktiviteten.

Starkt motstånd
Chefer på företag som inte genomfört en översyn under det senaste året, säger att endast en lag alternativt ett regelverk (28 procent), eller låg prestationsnivå (27 procent), skulle få dem att göra en översyn i dag. Den sistnämnda siffran står i skarp kontrast till företag som nyligen genomfört en översyn med processförbättringar som ett resultat. Där framhävs låg prestationsnivå som en mycket liten drivande del (9 procent) av varför en översyn kom till stånd. De motiverande faktorerna var ny lag/regelverk (26 procent) och kontinuerligt förbättringsprogram (22 procent).

I en värld där varje uppdrag är svårt att få, och ännu svårare att behålla, är det häpnadsväckande att nästan 16 procent säger att de inte kommer att se över sina arbetsflöden förrän en kund klagar.

Stora besparingar
Nästan två tredjedelar (60 procent) håller med om att "Möjligheter till stora tids- och kostnadsbesparingar finns genom att minska bara några sekunder inom arbetsflöden."

Ett exempel på hur man ska uppnå detta är att minimera antalet steg på arbetsplatsen, investera i snabbare etikettskrivare, snabbare streckkodsläsning och att eliminera batteribyten mitt i ett skift.

Bruce Stubbs, Intermecs Industry Marketing Director för verksamheten inom distributionscenter, säger:

– Lagerchefer står inför stora utmaningar med kostnadsbesparingar, vilket innebär att de inte har råd att låta höga nivåer av tidslöseri att fortsätta.

– Företagen bör regelbundet titta på arbetsflödet i detalj för att återfå de minuter som de behöver för att uppnå dessa besparingar. Som denna undersökning visar, kan teknisk infrastruktur vara det perfekta stället att börja.

* Intermecs undersökning som utfördes av Vanson Bourne visar att den genomsnittliga arbetstagaren förlorar i genomsnitt mer än 15 minuter per dag / 58 timmar per år / 8 arbetsdagar år. För ett lager med ett minimum av 50 lagerarbetare, motsvarar detta 2 899 timmar per år.

För frågor, kontakta:
Pia Clerté, Regional Marketing Manager Northern Europe

Tel. 08-622 06 59, epost: pia.clerte@intermec.com

Patrik Fredriksson,  Nordic Sales Manager
Tel. 08-622 06 53, epost: patrik.fredriksson@intermec.com

För mer information besök: www.intermec.se. Eller följ oss på www.twitter.com/intermec eller http://www.facebook.com/intermec.

Intermec är ett av världens ledande företag inom utveckling, tillverkning och integrering av system för automatisk datainsamling, Intellitag RFID-system, mobil databehandling, nätverks- och radiokom­munikationslösningar, streckkodsskrivare och etiketter. Intermecs produkter och tjänster används inom industrier världen över för att förbättra produktiviteten, kvaliteten och tillgängligheten i verksamheten.  Lokala kontor finns i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. För mer information: www.intermec.se

Taggar: