Handdatorer förbättrar distribution av hjälpsändningar

World Vision är en global hjälporganisation som stödjer runt 12-15 miljoner människor årligen i områden som drabbats av fattigdom eller katastrofer. Organisationen har minskat processtiden för hjälpdistribution med upp till 90 procent genom att använda Intermecs handdatorer CN50 i kombination med det egna mjukvarusystemet LMMS.

Otto Farkas, Senior Advisor för Innovation & Partnering på World Vision befann sig på en flygplats när han fick idén att använda handdatorer i fältarbetet.

– Under en av mina resor märkte jag hur flygbolagspersonalen organiserade passagerare genom mobila lösningar och streckkoder, säger Farkas. Vi borde använda samma typ av teknik i vårt arbete, tänkte jag då.

Istället för att använda manuella system för att registrera sitt arbete införde World Vision Intermec CN50, en vatten- och stöttålig handdator som gör det möjligt att skanna biståndsmottagarnas ID-kort, kombinerat med programvaran ”Last Mile Mobile Systems” (LMMS). Systemet skapade ett effektivare sätt att i realtid kontrollera att mottagarna har fått rätt hjälp och i rätt mängd.

Med det nya arbetssättet kan en biståndsarbetare hjälpa 1 000 hushåll per arbetsdag, någonting som tidigare kunde ta en hel vecka att genomföra. Väntetiden för biståndsmottagarna har därmed förkortats från en hel dag till 2-3 timmar.

– Tekniken kommer inte att eliminera de bakomliggande orsakerna till mänskligt lidande och fattigdom, men det möjliggör för oss att vara effektivare i vår verksamhet, menar Jay Narhan, Gruppledare för Applied Technology & Product Development på World Vision.

– Kamerorna på Intermecs CN50 hjälper oss att bättre verifiera våra mottagare och tillsammans med den långa batteritiden och att enheterna är stöttåliga, har CN50 allt vi behöver i en bekväm lösning.

Resultat i korthet:

• Minskad affärsprocesstid. World Vision sparar minst 50 procent i processtid och vid fortsatt användning upp till 90 procent.
  • Snabbare verifiering. Intermec och LMMS bidrar till att tiden att identifiera biståndsmottagarna har minskat med 60 procent.
  • Förkortad handläggningstid. En individ kan hjälpa 1 000 hushåll på en arbetsdag, vilket tidigare tog mer än en hel vecka.
  • Kortare väntetid för biståndsmottagare. Väntetiderna för mottagarna har minskat från en hel dag till 2-3 timmar.

En video som beskriver World Visions användning av LMMS och Intermec CN50 finns på: http://youtu.be/MoJKM2LoQKo

Ytterligare information:
Pia Clerté, Regional Marketing Manager Northern Europe

Tel. 08-622 06 59, epost: pia.clerte@intermec.com

Patrik Fredriksson,  Nordic Sales Manager
Tel. 08-622 06 53, epost: patrik.fredriksson@intermec.com

För mer information besök: www.intermec.se. Eller följ oss på www.twitter.com/intermec eller http://www.facebook.com/intermec.

Om Intermec
Intermec är ett ledande företag inom arbetsflödesprestanda. Vi designar ledande system för automatisk datainsamling och IT-lösningar för gränssnittet mellan anställda på fältet, tillgångar och kunder. Lokalkontor finns i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. För mer information om Intermec, besök www.intermec.se.

Om World Vision
World Vision är en kristen bistånds- och utvecklingsorganisation dedikerade till att hjälpa barn och familjer att övervinna fattigdom och orättvisor.  Målet är att hjälpa världens mest sårbara människor. Organisationen tjänar alla människor oavsett religion, ras, etnicitet och kön. För mer information, besök: www.wvi.org.

Taggar: