Mobil teknik kan spara miljoner för transport- och logistikföretag

En ny studie från Intermec, genomförd av undersökningsföretaget Vanson Bourne, visar att transport- och logistikföretag kan spara drygt tre miljoner kronor varje år genom automatisering och implementering av mobil teknik i företagens arbetsflöden. Ett betydande antal företag kan dock gå miste om dessa potentiella besparingar.

Undersökningen visar att mer än var tredje företag (39 procent) inte har ändrat sina logistikprocesser under det senaste året. Av dessa företag har nästan tre fjärdedelar (72 procent) inte utvärderat sina befintliga arbetsmetoder på minst två år. Samtidigt visar studien att det finns besparingar på över tre miljoner kronor att göra¹.

Transport- och logistikchefer, med kunder som efterfrågar leverans samma dag², har identifierat operativ effektivitet som det viktigaste förbättringsområdet i år³. 44 procent av företagen tror att en omstrukturering av processerna är det mest effektiva sättet att uppnå en förbättring.

Nyckeln till att förbättra verksamheten är en utbyggnad av mobila positioneringstjänster, ett område där chefer tror man kan göra besparingar på över 1,9 miljoner kronor under de närmaste tolv månaderna. Trots det har nästan en fjärdedel (23 procent) av de tillfrågade företagen ännu inte börjat med positioneringsteknik. Det som hindrar dem att dra nytta av dessa fördelar är, enligt undersökningen, bland annat kostnader och brist på behov.

–   Att utveckla mobil teknik för hämtning och leverans har länge uppfattats som ett sätt att öka effektiviteten och att minska kostnaderna. Resultatet från undersökningen stärker den uppfattningen, säger Jeff Sibio, Industry Marketing Director för Transport och Logistik på Intermec. Att ignorera processförändringar är helt enkelt inte ett alternativ på lång sikt.

Processautomation

•   De tillfrågade cheferna menar att mobilt bredband såsom 4G och LTE ger bäst avkastning på investeringen (60 procent) följt av integrerad fordonstelematik (44 procent) och RFID (38 procent).

•   Det är fortfarande en betydande andel som ännu inte implementerat ny teknik genom omstrukturering. Av dem som inte har automatiserat sina arbetsmetoder, anger nästan 40 procent brist på behov inom verksamheten som anledning att inte göra det och 33 procent anger kostnaden som skäl.

•   Undersökningen visar att 60 procent av organisationerna fortfarande använder pappersbaserade system i samband med hämtning och leverans, och nio procent har planer på att dessutom utöka användningen av papper i någon form under 2013.

Krav på större noggrannhet

•   När de tillfrågade ombads att rangordna kraven från kunderna hävdar 77 procent av cheferna att servicenivån är viktigast.

•   Nästan en fjärdedel (24 procent) av företagen tillägger att ökad tillgänglighet till data i backoffice-systemet är det område som är i störst behov av förbättring, följt av förbättrad detaljnivå (23 procent) och förbättrad noggrannhet (22 procent).

–   Studien visar att implementering av teknik inte bara är ett kostnadsbesparande initiativ, utan en nödvändighet för att kunna behålla servicenivåer som gör kunderna nöjda, säger Jeff Sibio. En ytterligare validering vi får är att många transportorganisationer kämpar för att möta behoven från nya beslutsfattare hos slutkunden.

–   Många faktorer måste beaktas, men genom en grundlig processöversyn kan företag snabbt hitta en lösning som kan lyfta verksamheten till en högre nivå.

1)    Genomsnittliga svaret på frågan "Vad har varit eller väntas bli de påtagliga kostnadsbesparingar efter omstrukturering av processerna?" ställt till bolag som har genomfört en omstrukturering under de senaste tolv månaderna. Enkätsvar var från chefer från företag i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Australien och Nya Zeeland.

2)    Mer än tre fjärdedelar (77 procent) av organisationer över Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Australien och Nya Zeeland säger att deras kunder nu kräver att de ska klara leveranser samma dag, och 92 procent av företagen hävdar att de ser stora utmaningar i att möta dessa förväntningar.

3)    38 procent av de tillfrågade företagen hänvisar till operationell effektivitet som det området av strategisk störst betydelse för deras verksamhet, mer än något annat enskilt område.

Ytterligare information:
Pia Clerté, Regional Marketing Manager Northern Europe

Tel. 08-622 06 59, epost: pia.clerte@intermec.com

Patrik Fredriksson,  Nordic Sales Manager
Tel. 08-622 06 53, epost: patrik.fredriksson@intermec.com

För mer information besök: www.intermec.se. Eller följ oss på www.twitter.com/intermec eller http://www.facebook.com/intermec.

Intermec är ett ledande företag inom arbetsflödesprestanda. Vi designar ledande system för automatisk datainsamling och IT-lösningar för gränssnittet mellan anställda på fältet, tillgångar och kunder. Lokalkontor finns i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. För mer information om Intermec, besök www.intermec.se.

Om undersökningen
Studien omfattade 375 transport- och logistikchefer vid organisationer med över 500 anställda i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA, Australien och Nya Zeeland. Den gjordes på uppdrag av Intermec och genomfördes av undersökningsföretaget Vanson Bourne i april 2013.

Taggar: