Report this content

Press release Svenskt företag köper Postens e-butik och e-plattform. Posten ingår partnerskap med Intermercial och säljer sin stora satsning inom ehandel: ebutik och eplattform, tjänsterna erbjuder företag möjlighet att starta en nyckelfärdig butik på nätet. Till sin butik erbjuds företagen att koppla färdigutvecklade modulsystem såsom betalväxel vilken hanterar det flesta betalkort, set betalning, postförskott mm. En annan färdigutvecklad modul är EDI kopplingar mot affärssystem och logistiksystem. Posten är idag den ledande aktören i Sverige när det gäller drift av e- handels lösningar. Fokuseringen kommer att fortsätta på det här området samtidigt som Posten satsar på att även kraftigt utveckla de övriga tjänsterna inom e- handeln. För att ligga i framkant och ytterligare stärka upp tjänsterna eButik och ePlattform baserade på programvaror från Intershop, har Posten beslutat att ingå ett stärkande partnerskap med Intermercial Platforms AB som övertar ägandet och den vidare förvaltningen av dessa tjänster. Genom det kommer bl.a. service och tillgänglighet att kraftigt stärkas. Posten IT i Alingsås fortsätter att vara driftleverantör för dessa system samt alla tilläggstjänsterna. Det här är en satsning efter omstruktureringen som Posten gör för att kvaliteten skall bli ännu högre inom e-handelsområdet. Intermercial Sweden AB etablerades 1999, och startade verksamheten med systemprogrammering inom e-handel. Företaget är heltäckande inom uppbyggnad och utveckling av e-handelslösningar, ett av specialområdena är Intershop. Den 1 December 2001 kommer ansvaret för ePlattform och eButik tas över av Intermercial Platforms AB. - "Vi söker samarbete med andra större aktörer på den svenska marknaden för att befästa vår ledande ställning inom e-handelsområdet, vi välkomnar kontakter med andra tjänsteleverantörer inom området", avslutar Christer Backman. Intermercial Platforms AB Christer Backman, VD Tel 08-544 010 00 Mobil 070-731 50 70 e-mail christer.backman@intermercial.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00420/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/14/20011114BIT00420/bit0001.pdf