Report this content

Visionärerna omplaceras på Intermezzon - ny VD rekryterad för att driva internationalisering E-learning förutspås bli nästa krisbransch efter e-commerce och Intermezzon är förvisso ett e-learningföretag. Men bolaget trotsar olyckskorparna och tar istället nya steg i utvecklingen. Under pågående tillväxt och internationalisering krävs ett annat slags ledarskap. Entreprenören och visionären Patrik Malmberg lämnar därför över VD-posten till Anders Arthur, som med sin internationella erfarenhet från mjukvaruföretaget Autodesk väntas göra Intermezzon till en global spelare på e-learningmarknaden. Målet för Intermezzon är att etablera sig internationellt inom området "simulerad interaktion mellan människor". Träning i simulatorer ger Intermezzons kunder ett strategiskt försprång inom färdighets- och kunskapsöverföring. - Som i alla kunskapsföretag är det först och främst människorna som arbetar i företaget som skapar förutsättningar att lyckas, säger Anders Arthur. Intermezzon har en intressant mix av kompetensområden och kulturer. Intermezzons mix härstammar från fyra yrkeskulturer. Grundarna av bolaget har en djup kunskap om pedagogik och lärande, de har i mer än tio år utvecklat människor och företag i affärsmannaskap och försäljning. För att utveckla den teknologi som möjliggör simulatorernas nya och effektivare sätt att överföra kunskap via Internet har Intermezzon programmerare med erfarenhet från utveckling av datorspel. Den tredje gruppen är grafiker och dramaturger med bakgrund inom såväl klassisk tecknad film och teaterdekorer som modern spelindustri. Dessutom finns affärsmän och affärskvinnor med lång erfarenhet från IT-industrin i ett internationellt perspektiv. - Denna mix av kompetensområden har gett Intermezzon en speciell position och resulterat i unika produkter som kan simulera interaktion mellan människor på ett helt nytt sätt, säger Anders Arthur. Tillsammans med en ledning som har förmågan att nu i nästa fas ta företaget ut till de stora engelskspråkiga marknaderna ger det oss en spännande resa. Anders Arthur är ingen debutant för Intermezzon. Han har följt företaget sedan 1994 och har suttit i styrelsen i två år. Hans erfarenhet från IT- branschen och mjukvaruindustrin kommer att hjälpa Intermezzon att tydligare produktifiera sina erbjudanden och hans internationella erfarenhet och kontaktnät kommer väl till pass vid den internationella expansionen. - Jag har 16 års erfarenhet från IT-industrin, startade inom Kontorsutvecklingsgruppen som säljare av CAD-system. Jag kommer närmast från Autodesk, som är världsledande inom design software och content. De senaste tre åren har jag varit ansvarig för försäljningsstrategier i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) baserad på Europakontoret i Genève, säger Anders Arthur. Nu byter han verksamhetsområde och flyttar till Göteborg och Intermezzon. Det ger honom chansen att åter vara med och bygga från början i en bransch som fortfarande är i sin linda. Precis som CAD-systemen en gång var. - Jag vill förmedla mina erfarenheter från mjukvarubranschen till utbildningsområdet. Intermezzon kan kombinera IT och programvara med genuin pedagogik, för att på så sätt hjälpa företag att bli mer lönsamma genom effektivare kunskapsöverföring, säger Anders Arthur. - Intermezzon gynnas av denna förening. Anders Arthur har sitt ursprung inom IT-branschen medan vi i grunden är utbildare, säger avgående VD Patrik Malmberg. Patrik Malmberg är en person med vision och drivkraft, en entreprenör, som tillsammans med Magnus Rundberg och Tomas Dreifaldt utifrån en idé lyckats skapa ett kunskapsföretag. Patrik Malmberg kommer att ansvara för Intermezzons etablering på den amerikanska marknaden, för att där ytterligare stärka företagets verksamhet. - Vi ser en stor potential i USA, bland annat på grund av att avstånden är större, vilket gör att det blir dyrt för företag att samla sina medarbetare till kompetensutveckling. Där kommer MoneyMaker, vår simulator för affärsmän, väl till pass, menar Patrik Malmberg. För mer information besök www.intermezzon.com eller kontakta: Anders Arthur Patrik Malmberg anders.a@intermezzo patrik.m@intermezzo n.com n.com 031-40 84 50, 0703- 031-40 84 50, 0703- 68 34 74 76 07 70 Presskontakt: Åsa Pehrsson asa.p@intermezzon.com 031-40 84 50, 0733-30 30 40 INTERMEZZON UTVECKLAR SIMULATORBASERAD E-LEARNING OCH HAR ETT EGEN-UTVECKLAT VERKTYG SOM GÖR DET MÖJLIGT FÖR FÖRETAG ATT SNABBT OCH ENKELT BYGGA SKRÄDDARSYDDA TRÄNINGSPROGRAM. DE FÖRETAGSANPASSADE UTBILD-NINGARNA BASERAS PÅ EN UNIK SIMULATORPEDAGOGIK DÄR ANVÄNDAREN TRÄNAR SINA FÄRDIGHETER I REALISTISKA SITUATIONER. KUNDER ÄR VÄRLDSLEDANDE UTBILDNINGS-FÖRETAG SAMT SVENSKA OCH MULTINATIONELLA STORFÖRETAG. INTERMEZZON ÄR ETABLERADE I GÖTEBORG, MALMÖ, STOCKHOLM, LONDON OCH SAN FRANCISCO. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/12/20001212BIT00360/bit0002.pdf