De har köpt 1.000 inbytsbilar via Handlarbudet

För första gången har en bilhandlare budat hem 1.000 bilar på Handlarbudet. Jesenko Hastor på KDS Bilar i Karlstad berättar hur Handlarbudet hjälpt hans företag att växa. Och vad är hemligheten bakom alla vinnande bud?

Handlarbudet.se är motorbranschens största handelsplats. Här kan svenska handlare leta upp de bilar som kunderna efterfrågar och sälja vidare inbyten man inte själv vill hantera.

Under våren sattes en ny milstolpe då KDS Bilar i Karlstad budade hem sin 1.000:e bil från Handlarbudet. Det är första gången en handlare köpt ettusen bilar via Handlarbudet.

Vi passade på att gratulera dem på plats i Karlstad med diplom och champagne -

KDS Bilar

Bilden: Handlarbudet grundare Karl Vilhelm Lundin och Jesenko Hastor, KDS Bilar

Vi frågade då Jesenko Hastor på KDS Bilar varför han köpt så många bilar via Handlarbudet?

Handlarbudet har gett oss möjligheten att växa snabbt,” säger Jesenko Hastor. ”Det är en bra inköpskanal då vi vet att bilarna är noggrant testade, tydligt beskrivna och priserna är oftast marknadsmässiga.

På KDS Bilar vill vi ha ett brett utbud med många bilar i olika prisklasser, då passar Handlarbudet bra. Med åren har vi etablerat bra samarbete med andra handlare och många vill sälja till oss, då de ser att vi köper in stora mängder bilar.

En del hävdar att det är svårt att buda hem bilar hos Handlarbudet. Men det är inget problem för er, finns det några tips?

Tips vet jag inte,” säger Jesenko Hastor. ”Det skulle väl i så fall vara att våga buda på allt, inte bara de lättsålda modellerna. Köper jag in 10 bilar så är kanske en trög att sälja vidare, men de 9 andra kunde vi sälja snabbt och till rätt pris. Den utdelningen är jag nöjd med.

KDS Bilar har varit aktiva på Handlarbudet sedan början av 2015. Den 1.000:e bilen man köpte var en Toyota Yaris 2007, upplagd av Din Bil Sverige. Prisidén var 10.000 kronor och Jesenko Hastors vinnande bud – det 15:e – hamnade på 17.500 kronor.

Handlarbudet har de senaste åren utvecklat flera nya funktioner. Till exempel Handlarbudet Trading, en grupp som snabbar upp säljprocessen mellan säljare och köpare. Under våren 2023 lanserades även Handlarbudet Export som hjälper svenska handlare att på ett smidigt och säkert sätt avyttra sina inbyten i Europa.

Handlarbudet är ett affärsområde inom InternalCars – för mer information:

Mattias Falchi, trading-ansvarig Handlarbudet
Tel +46 79-101 33 93
mattias.falchi@internalcars.com

Om InternalCars Handlarbudet

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar, leasingbilar, fritidsfordon och lastbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats. InternalCars Remarketing-verktyg är skräddarsydda portaler framtagna individuellt för Sveriges största generalagenter.

Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 2.300 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 10.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 2 miljarder kronor.

Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Din Bil Sverige, Hedin Bil, Volvo Car Retail, Skobes, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, BMW Sverige, Bavaria, Europeiska Motor, Möller Bil, Förenade Bil, Landrins Bil, Brandts Bil, Motor Trend Toyota, Bilia Mercedes Stockholm, Porsche Stockholm, Scania Group med flera.