Handlarbudet Däck o Fälg sparar tid och organiserar förvaringen

Alla som använder testverktyget BegTest Pro kan dra fördel av de smarta funktionerna i Handlarbudet Däck o Fälg. Några knapptryck på mobilen är allt som behövs för att lokalisera en hjuluppsättning eller lägga ut den till försäljning.

Att hålla ordning på de vinter- och sommarhjul som följer med inbytesbilar har alltid varit en utmaning. För många bilhandlare är det ett tidsödande jobb där hjul måste letas efter på lagret – och ibland saknas helt.

Eller så ligger hjulen och dammar i flera år utan att användas, oftast för att ingen vet vilken bil de tillhör eller vilka bilar de passar till.

För att råda bot på detta har InternalCars skapat verktyget Handlarbudet Däck o Fälg. Här kan handlare snabbt hitta de saknade hjulen eller lägga ut ”hyllvärmarna” till försäljning.

De som brukar hantera inbytesbilar med Handlarbudet.se känner igen funktionerna. Med några enkla knapptryck och foton med mobilen går det att lägga upp hjulen för försäljning. Funktionerna ingår som en del av testverktyget i BegTest Pro.

En uppskattad finess hos Handlarbudet Däck o Fälg är att hjuluppsättningarna kan förses med en etikett med QR-kod, samt textkod. Det går snabbt att scanna QR-koden med mobilen och få fram all information om de aktuella hjulen.

QR-koden markerar även var hjuluppsättningen förvaras, positionen i lagret kan anges, eller så skriver man till exempel ”Ligger i bilen”.

Att hantera extra hjuluppsättningar som följer med en inbytesbil är enkelt med verktyget Handlarbudet Däck o Fälg. När bilen testas och dokumenteras med BegTest Pro kommer användaren till sektionen ”Utrustning” där den extra hjuluppsättningen förs in.

Där dokumenteras hjuluppsättningen med faktauppgifter som dimension, typ av däck, ålder på däcken (den fyrsiffriga DOT-koden) och slitagedjup. Hjuluppsättningen kopplas till inbytesbilens registreringsnummer, men användaren väljer fritt om hjulen ska följa med bilen, användas till annan bil – eller säljas externt.

När hjuluppsättningen dokumenterats finns den listad på anläggningens egen ”Däck o Fälg” sida i verktyget. Därmed är det enkelt för säljarna att snabbt se vilka hjul som finns hemma och eventuellt kan erbjudas vid en bilförsäljning.

De smarta funktionerna i Handlarbudet Däck o Fälg sparar tid för alla och man undviker missförstånd. En snabb koll i mobilen är allt som behövs istället för att springa runt på lagret och leta.

Mobilen, läsplattan eller datorn visar allt som behövs för att se vilka hjul som finns och var de förvaras. ”Hyllvärmarna” behöver inte samla damm i åratal utan går snabbt att sälja vidare till andra handlare, vilket förbättrar den interna affären.
Alla handlare som använder Handlarbudet.se har automatiskt också tillgång till ”Däck o Fälg till salu”. De hjuluppsättningar som läggs upp till försäljning når ut till över 1.500 svenska handlare.

Kontaktperson InternalCars

Tel 08-400 11 860, kv.lundin@internalcars.com

Om InternalCars

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar samt leasingbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats.
Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 1.500 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars.

Cirka 8.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 1,6 miljarder kronor.

Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Hedin Bil, Din Bil, Upplands Motor, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, Bavaria, Holmgrens Bil, BraBil, Möller Bil, Förenade Bil, Toyota Center Metro Gruppen, Motor Trend Toyota, Mercedes Stockholm, med flera.