Hedin Bil väljer InternalCars BegTest Pro-verktyg

Report this content

Sveriges största bilhandelskedja I.A. Hedin Bil AB inför ett gemensamt premiumverktyg för test, värdering och handel av begagnade bilar. Över 100 bilhandlare inom koncernen ska nu använda BegTest Pro-verktyget från InternalCars Handlarbudet. Den nya tjänsten gör att Hedin Bil kan arbeta på ett standardiserat och kvalitetssäkrat sätt inom hela organisationen.

För att öka tryggheten vid köp av begagnade bilar har Hedin Bil lanserat en storsatsning i form av ”Hedin Certified”. Genom att noggrant testa alla bilar och lägga till omfattande garantipaket vill Hedin Bil skapa en transparent säljprocess för att öka kundnöjdheten. En begagnad bil ska kännas lika trygg som att köpa en ny bil – fast med ett lägre pris.

Som ett led i att effektivisera och kvalitetssäkra detta arbetssätt har Hedin Bil tagit hjälp av InternalCars/Handlarbudets BegTest Pro-system, som redan används av majoriteten av de stora bilhandelskedjorna i Sverige. Joacim Lundahl, affärsutvecklare inom servicemarknad hos Hedin Bil, berättar att processen att ansluta sig till InternalCars BegTest Pro pågått under flera år:”Flera av våra handlare har använt BegTest-verktyget och Handlarbudet under en lång period, med goda resultat,” säger Joacim Lundahl.”Men när vi beslöt oss för att erbjuda våra kunder Hedin Certified blev det helt nödvändigt att hitta ett gemensamt testverktyg med hög kvalitet och standardiserade metoder.”

”Under 2020 togs beslutet att BegTest Pro-verktyget ska bli standard inom hela Hedin Bil och nu under våren 2021 rullar vi ut systemet till samtliga anläggningar i Sverige. Vi säkerställer rutinerna och arbetssättet med internutbildning till berörd personal,” berättar Joacim Lundahl.InternalCars har skräddarsytt BegTest Pro-verktyget till Hedin Bil och bland annat tillfört vissa specialfunktioner som gör det enklare för bilhandlarna att bedöma och värdera inbytesbilar."Vi välkomnar Hedin Bil och ser deras val av InternalCars affärssystem som ett kvitto på att vi uppfyller deras höga krav på kvalitet,” säger Karl Vilhelm Lundin, vd på InternalCars.

”Resan tillsammans med Hedin Bil har bara börjat. Våra skickliga systemutvecklare gör ständigt nya förbättringar och vi på InternalCars är väldigt lyhörda för våra kunders önskemål. Tillsammans hjälps vi åt för att utveckla BegTest Pro till ett ännu bättre premiumverktyg för bilbranschen,” avslutar Karl Vilhelm Lundin.

Om InternalCars

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar samt leasingbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats.

Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 1.500 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 8.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 1,6 miljarder kronor.Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Hedin Bil, Din Bil, Upplands Motor, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, Bavaria, Holmgrens Bil, BraBil, Möller Bil, Förenade Bil, Toyota Center Metro Gruppen, Motor Trend Toyota, Mercedes Stockholm, med flera.

Kontaktperson InternalCars:

Karl Vilhelm Lundin, VD
Tel 08-400 11 860, kv.lundin@internalcars.com

Om I.A. Hedin Bil AB

I.A. Hedin Bil AB är en av nordens största privatägda bilåterförsäljare. I portföljen finns över 30 varumärken och bolaget tillhandahåller fullservice för såväl privat- som företagskunder. Finansiering, service och försäkring är några av de komponenter i den helhetslösning som erbjuds. Hedin Bil är representerat på drygt 120 platser i Sverige, Norge, Belgien och Schweiz.

I slutet av 2018 lanserades ”Hedin Certified” med målet att skapa en unik position för Hedin Bil på begagnatmarknaden med trygga, transparenta och prisvärda bilar som har omfattande garantier. Våren 2020 startades även konceptet ”Car Store”, en begagnathandel inom Hedin Bil-koncernen.

Kontaktperson I.A. Hedin Bil AB:

Anders Hedin, VD, anders.hedin@hedingroup.com
Media & Press: press@hedinbil.se