InternalCars lanserar smidigt testverktyg för lastbilar – BegTest Trucks

En ny, digital testmetod förbättrar dokumentation, värdering och kalkyl för de som köper och säljer begagnade lastbilar. Verktyget ”InternalCars BegTest Trucks” erbjuder kvalitetssäkrade testmetoder och lagringssäkrad dokumentation. Avtal har redan tecknats med flera kedjor av Volvo, Scania och Mercedes lastbilar.

Att hantera inbyten, göra värdering och sälja vidare begagnade lastbilar skiljer sig på många sätt, jämfört med motsvarande process för personbilar. Men i båda fallen behöver användarna professionella verktyg som gör hanteringen smidig och sparar arbetstid.
InternalCars har därför använt sin mångåriga branscherfarenhet för att utveckla ett helt nytt verktyg. Alla de bästa funktionerna från marknadsledande BegTest Pro har överförts till ”InternalCars BegTest Trucks” och anpassats för lastbilar.

BegTest Trucks är ett mångsidigt stöd för de som ska sälja och köpa begagnade lastbilar. Processen är uppdelad i fyra nivåer:
1) Ägaren kan själv göra en ägardokumentation.
2) Begagnatsäljare kan göra en minutsnabb Express värderingstest.
3) Begagnatchef/värderingsansvarig kan göra inköpskalkyler med ett flertal smidiga beräkningsverktyg som sparar tid.
4) Verkstaden kan göra en komplett verkstadstest för tung lastbil.

BegTest Trucks innehåller många interaktiva funktioner som gör att faktauppgifterna ”fyller i sig själv” via externa databaser för fordonsfakta. Det finns också tydliga anvisningar för vilka foton som ska tas, vilket chassi som bilen har, vilken typ av påbyggnad, med mera.

Verktyget fungerar sömlöst mellan mobil, laptop och surfplatta. Användaren kan alltså stå vid lastbilen och dokumentera med mobilen, för att sedan gå in och fortsätta jobbet på kontoret med sin dator.

Genom att använda de guider och riktlinjer som finns i BegTest Trucks får användaren en kvalitetssäkring av testrutinerna. Inget ”glöms bort” och allt finns dokumenterat.

Testprotokoll

Alla användare på företaget har snabb och full åtkomst till testprotokollen genom att söka på registreringsnummer via mobil eller dator. Protokollen samlas på ett ställe i ”molnet” och är säkrade via svenska serverföretag. Det finns ingen gräns för hur länge testprotokollen sparas och för varje fordon finns det utrymme för hundratals bilder.

All utveckling hos InternalCars sker i Sverige och teknisk support ges direkt över telefon eller mail. BegTest Pro har redan börjat användas av flera kedjor och återförsäljare av Volvo, Scania och Mercedes lastbilar.

BegTest Trucks är utvecklat för tunga lastbilar. Transportbilar (lätta lastbilar) hanteras som förut med BegTest Pro.

Välkommen att kontakta oss för mer information eller en demonstration av BegTest Trucks!

Kontaktperson InternalCars:

kv.lundin@internalcars.com

Om InternalCars:

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar, leasingbilar, fritidsfordon och lastbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats. InternalCars Remarketing-verktyg är skräddarsydda portaler framtagna individuellt för Sveriges största generalagenter.

Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 2.300 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 10.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 2 miljarder kronor.

Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Din Bil Sverige, Hedin Bil, Volvo Car Retail, Skobes, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, BMW Sverige, Bavaria, Europeiska Motor, Möller Bil, Förenade Bil, Landrins Bil, Brandts Bil, Motor Trend Toyota, Bilia Mercedes Stockholm, Porsche Stockholm, Scania Group med flera.