Volvofinans Bank effektiviserar sin återlämningsprocess med ny tjänst från InternalCars

InternalCars har skräddarsytt en ny tjänst för återlämningsprocess hos Volvofinans Bank och svensk Volvohandel. Hela processen med återlämning av leasingbilar optimeras nu med ett gemensamt verktyg som ger bilhandlarna bättre och snabbare service.

I takt med att elektrifieringen av personbilar ökat har också sättet att disponera en bil förändrats. Leasing och olika typer av abonnemang ersätter det traditionella ägandet. Vilket i sin tur ställer högre krav på hur hanteringen av leasing- och inbytesbilar ska ske.

Volvofinans Bank AB har därför beslutat att genomföra en effektivisering som utvecklats i samarbete med InternalCars, som även driver inbytestestsystemet Handlarbudet.

Genom att skapa en tydligare struktur med kvalitetssäkrade rutiner finns det nu en process som stödjer återlämning och remarketing av stora mängder fordon. I systemet finns en anpassad flexibilitet där olika testprotokoll och försäljningskanaler får en sömlös integration för att bäst avpassas till marknadens växlande behov – något som inte minst blev tydligt under pandemin och senaste årets volatila bilmarknad.

”Flexibiliteten är mycket viktig och vi har tillsammans med InternalCars kunnat skräddarsy precis de funktioner vi vill ha,” säger Richard Wiregård som är ansvarig för tradingverksamheten med fleetbilar på Volvofinans Bank.

”De bilhandlare vi jobbar med får snabbare respons och högre kvalitet i arbetet med oss, det ser vi redan nu,” fortsätter Richard Wiregård. Det ger oss bättre resurser att fokusera på våra kunders behov och de nya utmaningar som kommer med den allt mer elektrifierade fordonsflottan. Snabbare processer innebär också minskade kostnader.”

Implementeringen av de nya tjänsterna underlättas av att de flesta Volvohandlare i Sverige redan använder InternalCars marknadsdominerande testverktyg BegTest Pro. Vid behov går det att konvertera testprotokoll från andra leverantörer.

Systemet är utformat så att Volvomodeller i första hand slussas ut till Volvohandeln. Alternativa kanaler som enkelt nås via verktyget är BCA, TradingSolutions, Auto1.com, InternalCars Handlarbudet eller KVD. Volvofinans Bank hanterar cirka 40.000 fleetbilar varav 7.000–8.000 lämnas in årligen.

InternalCars har sedan tidigare liknande remarketingverktyg i drift för exempelvis BMW Sverige, Hedin Bil, Toyota Sverige, Volkswagen Group Sverige och Volvo Car Retail.

Kontaktperson InternalCars Remarketing

Tony Hietapakka
Projektledare

Om InternalCars Handlarbudet

InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar, leasingbilar, fritidsfordon och lastbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats. InternalCars Remarketing-verktyg är skräddarsydda portaler framtagna individuellt för Sveriges största generalagenter.
Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 2.300 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 10.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 2 miljarder kronor.

Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Din Bil Sverige, Hedin Bil, Volvo Car Retail, Skobes, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, BMW Sverige, Bavaria, Europeiska Motor, Möller Bil, Förenade Bil, Landrins Bil, Brandts Bil, Motor Trend Toyota, Bilia Mercedes Stockholm, Porsche Stockholm, Scania Group med flera.