Sex månader efter maktskiftet i Afghanistan varnar International Rescue Committee för att hungersnöd kan döda fler afghaner än de senaste tjugo årens krig.

Report this content

De humanitära behoven i Afghanistan har ökat oroväckande snabbt sedan maktskiftet i augusti. 97 procent av befolkningen förväntas leva under fattigdomsgränsen inom några månader. Den humanitära organisationen International Rescue Committee uppmanar ledare i USA och Europa att ta itu med den ekonomiska krisen för att göra det möjligt för vanliga afghaner att tillgodose sina grundläggande behov.

"International Rescue Committee arbetar i dussintals kris- och konfliktsituationer runt om i världen, men har inte sett ett helt land försämras så här snabbt under de senaste åren. Sedan Kabul föll har det internationella samfundets politik bidragit till att Afghanistans BNP minskat med 40 procent. Denna ekonomiska kris bidrar till en katastrofal humanitär nödsituation som har lett till att en fjärdedel av befolkningen riskerar att drabbas av hungersnöd. Afghanska familjer tvingas till alltmer desperata överlevnadsåtgärder. Mödrar och deras barn sitter i snön och tigger om pengar, och föräldrar tvingas sälja sina döttrar till tidiga äktenskap för att få pengar till familjen," säger Vicki Aken, chef för International Rescue Committee i Afghanistan.

I takt med att de iskalla vinterförhållandena förvärras befinner sig miljontals familjer i en desperat situation. Nästan 23 miljoner afghaner - mer än hälften av landets befolkning - lider av akut livsmedelsbrist. En miljon barn riskerar att drabbas av den allvarligaste formen av undernäring. Om den nuvarande humanitära krisen inte åtgärdas kan den leda till fler dödsfall än tjugo års krig. Afghanistans utveckling mot en katastrof beror främst på det internationella samfundets politik, snarare än på konflikter eller naturkatastrofer, säger Vicki Aken:

”För miljontals afghaner är överlevnaden beroende av att de får tillgång till humanitärt bistånd, men det biståndet kan inte ersätta statens funktioner. Drastiska nedskärningar i biståndet har förvärrats av frysningen av afghanska tillgångar och förvirringen kring internationella sanktioner som drivit fram en finansiell kris. Vanliga afghaner behöver mer än bistånd - de behöver ett fungerande banksystem och en fungerande ekonomi så att företag kan ta ut kontanter för att betala sina anställda och människor kan betala för mat på marknaderna och försörja sina familjer.”

Nu behövs en brådskande förändring av politiken:

"Just nu straffas vanliga afghaner av en internationell politik som gör att miljontals människor är på gränsen till svält. De kommande sex månaderna kräver en förändring - och makten ligger i händerna på det internationella samfundet. Kostnaden för ett misslyckande är för hög."

För mer information eller intervjuer, kontakta Sofia Klemming Nordenskiöld:
Mejl: sofia.nordenskiold@rescue.org

Fakta krisen i Afghanistan

• Nära 23 miljoner människor (mer än hälften av befolkningen) lider av akut osäker livsmedelsförsörjning. Av dem befinner sig 8,7 miljoner människor i akut livsmedelsbrist, på gränsen till svält.
  • Mer än tre miljoner barn riskerar att drabbas av akut undernäring, varav minst en miljon förväntas lida av allvarlig akut undernäring och kan dö utan behandling.
  • Afghanistan genomgår den värsta torkan på 27 år - även efter skörden hade 57 procent av hushållen inte tillräckliga livsmedelsreserver för de kommande tre månaderna.
  • 97 procent av befolkningen väntas inom de kommande månaderna att leva på mindre än två dollar per dag.
  • 24,4 miljoner människor är i behov av humanitärt bistånd, varav 9,7 miljoner är barn.
  • 5,5 miljoner människor var på flykt från sina hem i november 2021 varav 681 300 av dessa har fördrivits enbart det senaste året.
  • 2,7 miljoner människor är på flykt från Afghanistan och befinner sig utanför landets gränser, en av de största flyktinggrupperna.

International Rescue Committee i Afghanistan
International Rescue Committee har levererat bistånd i Afghanistan i 30 år och nådde förra året en miljon afghaner med livsviktig service - från kontantbistånd i nödsituationer, rent vatten och tält till utbildning för flickor och trygga rehabiliterings- och utbildningsplatser för kvinnor. International Rescue Committee har för närvarande 1 200 anställda i Afghanistan - 99 procent av dem är afghaner.

Sofia Klemming Nordenskiöld
sofia.nordenskiold@rescue.org

International Rescue Committee (RESCUE) är en global humanitär organisation som hjälper människor drabbade av konflikter och katastrofer att överleva, återhämta sig och bygga upp sina liv igen. Vi arbetar idag i över 40 av krisdrabbade länder och erbjuder hälsovård, utbildning, skydd från våld och stöd till ekonomisk försörjning. Vårt huvudkontor ligger i New York och vi finns även i London, Bryssel, Berlin, Genéve och sedan två år i Stockholm. International Rescue Committee grundades 1933 på initiativ av Albert Einstein och vi är religöst och politiskt obundna. Vårt arbete styrs av FN:s humanitära principer.

Taggar:

Snabbfakta

Twittra det här
Afghanistan genomgår den värsta torkan på 27 år - även efter skörden hade 57 % av hushållen inte tillräckliga livsmedelsreserver för de kommande tre månaderna.

Citat

Vicki Aken, chef för International Rescue Committee i Afghanistan