Internationella Engelska Skolan 2016/2017

Delårsrapport - Kvartal 1 (1 juli – 30 september 2016)

Utveckling i verksamheten under kvartalet

• Antalet elever per den 30 september i den svenska verksamheten uppgick till 21 463 (19 789)
  • Antal köregistreringar uppgick vid kvartalets utgång till ca 122 000, en ökning med cirka 10 000 köregistreringar (9 %) jämfört med den 30 juni 2016
  • Totala intäkter per elev ökade med 2,8 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Då det statliga bidraget för Lärarlönelyftet första halvåret 2016/17 beslutas och betalas ut först under andra kvartalet har inga bidragsintäkter för denna satsning intäktsförts under första kvartalet
  • Totala rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster per elev ökade med 2,5 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Den största kostnadsökningen stod personalkostnaderna för, framför allt beroende på införandet av Lärarlönelyftet från den 1 juli och en fortsatt löneglidning för lärarlöner i Sverige
  • En ny skola, IES Älvsjö, öppnade i augusti med 12 klasser och ca 360 elever

Ekonomisk utveckling under kvartalet

• Omsättningen steg med 11,4 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år, främst tack vare att antalet elever ökade, och uppgick till 414,4 Mkr (371,8)
  • Rörelseresultatet (EBIT) justerat för jämförelsestörande poster för perioden steg med 15,0 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år och uppgick till 36,1 Mkr (31,4). Den justerade rörelsemarginalen uppgick därmed till 8,7 % (8,4 %)
  • Periodens resultat uppgick till 23,0 Mkr (23,1)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,58 kr (ej jämförbart)
  • Investeringar i verksamheten uppgick till 38,4 Mkr (40,8)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 87,8 Mkr (47,4)
  • Soliditeten i slutet av kvartalet uppgick till 67,1 % (56,6)

VD:s kommentarer
I augusti öppnade Internationella Engelska Skolan dörrarna för 21 400 elever, vilket motsvarar en ökning med 8 procent jämfört med föregående år. Det skedde samtidigt som vi förberedde den notering på Nasdaq Stockholm som genomfördes den 29 september.

Under den ägarförändring vi genomgått har det varit extra tryggt att veta att vår verksamhet står på en fast värdegrund, där kvalitet står i fokus, där kvaliteten driver vår tillväxt och där våra skolor uppvisar höga akademiska resultat i ett svenskt perspektiv. Steg för steg bidrar vi tillsammans till att utveckla våra svenska skolor, vilket uppskattas av föräldrar och elever. I kön för att få en plats under kommande år fanns per den 30 september 2016 cirka 122 000 anmälningar till våra 29 grundskolor.

Det ekonomiska utfallet under det första kvartalet låg i linje med bolagets finansiella mål. Omsättningen ökade, jämfört med samma period förra året, med 11,4 procent till 414,4 miljoner kronor och justerad EBIT steg med 15 procent till 36,1 miljoner kronor. Det motsvarar en justerad EBIT-marginal på 8,7 procent. Jämförelsestörande kostnader avseende noteringen samt förvärvet av Elians i Spanien gjorde dock att periodens resultat sjönk med 0,4 procent till 23,0 miljoner kronor. Under perioden investerade vi 38,4 miljoner kronor i IES verksamhet och kunde med glädje konstatera att cirka hälften av våra ytterst kvalificerade lärare från den 1 juli tar del av lärarlönelyftet.

Stabil tillväxt
Totalt sett startade vi 51 nya klasser i augusti, vi öppnade en ny skola i Älvsjö för elever i årskurs 4-9 med 12 nya klasser och vi planerar att öppna ytterligare fyra skolor i augusti 2017 i Årsta, Landskrona, Södertälje och Helsingborg samt två skolor i Huddinge (Länna) och Sundbyberg i augusti 2018. Därutöver har vi beslutat att bygga ut vår skola i Sundsvall och vi tittar även på en ny lokalisering av vår skola i Borås.

Expansion utanför Sverige utgör ytterligare en möjlighet för IES på marknader där tvåspråkig undervisning efterfrågas, varav engelska utgör det ena språket i tillägg till det lokala språket. Förvärvet av 50 procent av aktierna i de tre spanska skolbolagen som tillsammans bildar Grupo Educativo Elians fick efter kvartalets utgång nödvändiga myndighetsgodkännanden.
Därmed har vi tagit ett litet men viktigt steg in på den intressanta spanska marknaden för tvåspråkig undervisning.

Under de senaste tre åren har vi lyckats effektivisera den centrala administrationen och därmed inte behövt utöka den trots att vi öppnat 11 skolor under perioden. Nuvarande och kommande tillväxt gör dock att vi kommit till en punkt där vi behöver förstärka vissa centrala funktioner för att hantera den fortsatta tillväxten.

Lika villkor viktigt
Skolkostnadsutredningen som presenterades under kvartalet gav många viktiga och klargörande besked. En av de viktigaste slutsatserna från utredningen är att man står upp för principen om lika villkor för friskolor och kommunala skolor. Det välkomnar vi. Det gör att de långsiktiga förutsättningarna tryggas. Man konstaterar också, liksom den tidigare publicerade Ägarutredningen, att vinst är viktigt, att det finns en tydlig och direkt koppling mellan långsiktig kvalitet och att verksamheten genererar ett visst överskott.

Reepalu-utredningen, som presenterades efter kvartalets utgång, tycks till skillnad från Skolkostnadsutredningen vara ideologiskt driven. Synen på vinstens roll står i bjärt kontrast till både Skolkostnadsutredningen och Ägarprövningsutredningen. Vi kan bara upprepa hur långt vårt perspektiv är i relation till den politiska diskussionen. Våra åtaganden i form av hyresavtal för fastigheter sträcker sig i många fall upp till 20 år. Det är viktigt att vår soliditet borgar för vår förmåga att hantera detta.

Kvalitet i fokus
Vi strävar efter att ge våra elever möjlighet till en god utbildning och karaktärsdaning för livet, i en skolmiljö präglad av ordning, disciplin, arbetsfokus och trygghet. Vi strävar efter att 100 procent av eleverna ska känna sig trygga i skolan och att alla elever som går ut grundskolan ska ha erövrat behörighet till gymnasiet. Det är i det perspektivet glädjande att av alla elever som gick ut Internationella Engelska Skolans grundskolor våren 2016 fick 98 procent behörighet för vidare studier på gymnasiet.

Tillsammans med alla våra rektorer arbetar vi vidare med att ytterligare vässa kvalitén. Förra året arbetade vi med att säkerställa vår betygssättning. Under vår årliga kvalitets-konferens i början på september var temat ”back to basics”, d.v.s. att vi ska leverera en lugn och trygg skolmiljö i alla våra skolor inom ramen för en internationell engelsk skolkultur som kan omfamna alla elever oavsett bakgrund och som kännetecknas av höga förväntningar på alla elever.

Som en del av Skolinspektionens regelbundna tillsyn förväntar vi oss att alla våra skolor kommer att inspekteras under kalenderåret 2017.

Utmaningar framöver

IES bidrar till att motverka bostads-segregationen i Sverige. Många av våra nya lokaliseringar av skolor har skett i områden som brukar betecknas som ”icke-privilegierade”. Av de 3 000 elever som gick ut årskurs nio våren 2016 hade 33 procent utländsk bakgrund - att jämföra med 22 procent för kommunala skolor. I vissa av våra nyetablerade skolor är andelen elever med utländskt bakgrund 70 procent.

Men många familjer som invandrat till Sverige har mycket höga ambitioner för sina barn. IES fokus på tydlig struktur i skolmiljön och vuxna som är tydliga med vad de står för har visat sig ha betydande värde för att det trots allt ska gå bra.

Vår stora utmaning framåt är att fortsätta finna och utveckla duktiga skolledare samt att attrahera de bästa lärarna på en marknad där det råder brist på lärare. Vår upparbetade internationella rekrytering är fortsatt en tillgång, men vi fortsätter att vässa och utveckla rekryteringen av behöriga svenska lärare.

Tillgång till bra skollokaler i tillväxtområden är en annan utmaning. Framgång förutsätter ett nära och gott samarbete med kommuner som ser ett särskilt värde i att en kvalitetsskola av internationell karaktär etablerar sig. Byggnationen av vår nya skola i Landskrona är ett utmärkt exempel på när ett sådant samarbete fungerar väl.

Sammantaget är Internationella Engelska Skolan i en fas där vi med stor tillförsikt ser fram emot fortsatt tillväxt, med tydliga värderingar och fokus på kvalitet. Forskning och erfarenheter från senare tid har i hög grad bekräftat bärigheten hos den grund som Internationella Engelska Skolan har byggts på från start.

Ralph Riber

1 juli – 30 september 2016

Omsättning och rörelseresultat
Omsättningen ökade med 11,4 % och uppgick till 414,4 Mkr (371,8). Tillväxten förklaras både av starten av den nya skolan IES Älvsjö och ett ökat antal klasser i befintliga skolor jämfört med föregående år. Totalt har antalet klasser ökat till 711 (660). Antalet elever uppgick vid kvartalets slut till 21 463 (19 789).

Totala intäkter per elev ökade med 2,8 %. I intäkterna ingår 1,8 Mkr i statligt bidrag för läxhjälp.

Personalkostnaderna per elev ökade med 6,5 % jämfört med föregående år. I personal-kostnaderna ingår 8,4 Mkr för kostnader för Lärarlönelyftet. Det statliga bidraget för denna åtgärd första halvåret 2016/17 beslutas och betalas ut först under andra kvartalet varför inga bidragsintäkter har intäktsförts under första kvartalet. Vår uppskattning är att närmare 90 % av våra kostnader för Lärarlönelyftet kommer att täckas av det statliga bidraget. Utbudet av legitimerade lärare på den svenska skolmarknaden är idag lägre än efterfrågan, vilket bidrar till en ökad löneglidning i marknaden. Därutöver har rabatten på sociala avgifter för yngre medarbetare sedan den 1 juni 2016 helt tagits bort.

Under första kvartalet har IES haft jämförelsestörande kostnader för börsnoteringen på NASDAQ och det spanska förvärvet uppgående till 6,1 Mkr (-). De totala kostnaderna per elev justerat för dessa jämförelsestörande poster ökade med endast 2,5 % tack vare förbättrade inköpsavtal och stordriftsfördelar som kunnat uppnås på grund av den snabba tillväxten i antal skolor och klasser.

Rörelseresultatet EBIT minskade med 4,5 % och uppgick till 30,0 Mkr (31,4).

Rörelseresultatet EBIT justerat för jämförelsestörande poster ökade med 15,0 % och uppgick till 36,1 Mkr (31,4). Den justerade rörelsemarginalen EBIT uppgick därmed till 8,7 % (8,4 %)

Omsättningen i Sverige uppgick till 414,2 Mkr (371,5) och rörelseresultatet EBIT till 30,1 Mkr (31,4).

Omsättningen i Storbritannien uppgick till 0,1 Mkr (0,3) och rörelseresultatet EBIT till -0,1 Mkr (0,0).

Finansnetto
Finansnettot uppgick till - 0,1 Mkr (- 1,6).

Inkomstskatt
Periodens skattekostnad uppgick till 6,9 Mkr (6,7) vilket motsvarar en effektiv skattesats på 23,0 % (22,4).

Periodens resultat och resultat per aktie
Periodens resultat uppgick till 23,0 Mkr (23,1) och marginalen till 5,6 % (6,2). Resultatet per aktie uppgick till 0,58 kr (ej jämförbart).

Kassaflöde
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 87,8 Mkr (47,4). Det starka kassaflödet förklaras av ett minskat rörelsekapital delvis beroende på att medel flyttats från bolagens skattekonton till bankkonton. Tillgångar på skattekonton redovisas som övriga fordringar i koncernens rapport över finansiell ställning.

Finansiell ställning och likvida medel
Eget kapital uppgick vid kvartalets slut till 735,2 Mkr (626,3) och koncernens balansomslutning till 1 122,5 Mkr (1 106,5). Soliditeten ökade till 67,1 % (56,6).

Likvida medel uppgick till 167,3 Mkr (178,2).

Investeringar
Investeringarna som säsongsmässigt är höga i första kvartalet uppgick till 38,4 Mkr (40,8).

Personal
Medelantalet årsanställda (FTE) under perioden uppgick till 2 010 (1 809). Vid kvartalets utgång uppgick antalet anställda (heads) till 2 327 (2 224).

Aktiefördelning
Antalet registrerade aktier uppgår till              40 050 000 aktier.

Risker och osäkerhetsfaktorer
Väsentliga operativa, externa och finansiella risker och osäkerhetsfaktorer beskrivs utförligt i
Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB’s årsredovisning för 2015/16, förvaltningsberättelsen och not 17. Utöver de risker som beskrivs i årsredovisningen bedöms inte några väsentliga risker ha tillkommit.

Operationella risker består exempelvis av variationer i efterfrågan och elevtal, risker relaterade till försörjning av medarbetare och lönekostnader, risker relaterade till kvalitetsbrister, Internationella Engelska Skolans anseende och varumärke, tillstånd samt ansvars- och egendomsrisker. Externa risker omfattar exempelvis risker relaterade till skolpeng och konjunktur, politiska risker, förändring av lagar och regelverk samt beroendet av nationella myndigheter inom utbildningssektorn. Politiska risker kan exempelvis bestå av införande av ändrad momsschablon i skolpeng eller någon form av vinst eller utdelningsbegränsning. Gemensamt för olika politiska förslag är att processerna ofta är långa och förslagen måste formuleras i juridiskt genomförbara förslag som också måste röstas igenom i riksdagen.

Händelser efter periodens slut
Den 9 november slutfördes förvärvet av 50 % av aktierna i de tre spanska skolbolag som tillsammans bildar Grupo Educativo Elians till en köpeskilling om 5 MEUR. De tre skolorna omsätter 12,4 miljoner Euro och har ca 1 600 elever.

Framtidsutsikter
Internationella Engelska Skolan lämnar ingen prognos.

Transaktioner med närstående
Inga transaktioner mellan närstående har skett under perioden, som väsentligen påverkat ställning och resultat.

Internationella Engelska Skolan
Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB benämns ibland Internationella Engelska Skolan. Varje sådan hänvisning i denna rapport syftar till koncernens konsoliderade rapporter, om inte annat tydligt framgår.

Finansiering
Koncernen är till viss del lånefinansierad genom ett banklån från Handelsbanken som vid periodens slut uppgick till 80 Mkr. Lånet amorteras kvartalsvis och kommer att vara fullt slutbetalt i november 2017. Se not 4 sid 17.

Säsongseffekter
Internationella Engelska Skolans omsättning och lönsamhet påverkas av verksamhetens natur och således dess cykel. Omsättning och lönsamhet minskar under första kvartalet på grund av skolornas sommarlov.

Moderbolaget
Moderbolaget Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB hade under 2014/15 ingen operativ verksamhet. I augusti 2015/16 upptog moderbolaget ett lån från Handels-banken och upprättade internlån till dotter-bolag. Från april 2016 har moderbolaget börjat debitera managementtjänster till dotterbolag och från juli 2016 managementtjänster till Elians i Spanien. I juli 2016 lånade vidare moderbolaget ut 2,1 miljoner Euro i rörelsekapitallån till Elians.

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

Stockholm den 18 november 2016

För ytterligare information kontakta:
Johan Hähnel, IR-ansvarig, tel. 070 605 6334, Ralph Riber, Verkställande direktör, tel. 070 875 6689 eller Fredrik Åkerman, CFO, tel. 070 415 2365.

Telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten:
Ralph Riber, VD och Fredrik Åkerman, CFO kommer idag, måndagen den 21 november, klockan 10.00 att hålla en telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska. För att delta i telefonkonferensen, ring följande telefonnummer; +46 8 5059 6306 och slå sedan deltagarkoden; 57929371#. Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt innan konferensen börjar på IES webbsida via: http://corporate.engelska.se/financial-information/reports-and-presentations.

Kommande rapporter
Delårsrapport Q2 2016/17 – 23 februari 2017
Delårsrapport Q3 2016/17 – 18 maj 2017
Bokslutskommuniké 2016/17 – 23 augusti 2017

Denna information är sådan information som Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 november 2016 kl. 08.15 CET.