INTERNATIONELLA ENGELSKA SKOLAN BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 JULI–30 JUNI 2018/2019

Fjärde kvartalet (april-juni)

• Omsättningen steg med 23,7% till 756,5 Mkr (611,4), varav organisk tillväxt uppgick till 14,3%
  • Antalet elever i den svenska verksamheten vid kvartalets slut uppgick till 25 536 (23 927)
  • Antal köregistreringar i Sverige uppgick vid kvartalets slut till ca 191 700 (190 000)
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 155,4% och uppgick till 71,0 Mkr (27,8)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,4% (4,5)
  • Kvartalets resultat uppgick till 54,3 Mkr (19,5)
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,35 kr (0,49)
  • Kvartalets kassaflöde uppgick till 68,3 Mkr (-123,3)
  • Anna Sörelius Nordenborg utsågs i juni till VD och kommer att tillträda den 25 november 2019. Cecilia Marlow fortsätter som tf VD fram till dess

Helåret (juli–juni)

• Omsättningen steg med 18,4% till 2 781,1 Mkr (2 347,9), varav organisk tillväxt uppgick till 11,1%
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 36,9% och uppgick till 208,6 Mkr (152,4)
  • Rörelsemarginalen EBIT uppgick till 7,5% (6,5)
  • Justerat för jämförelsestörande poster om 6,4 Mkr (2,7) uppgick rörelsemarginalen till 7,7% (6,6)
  • Årets resultat uppgick till 154,6 Mkr (116,5) och resultatet per aktie till 3,85 kr (2,91)
  • Årets kassaflöde uppgick till 122,8 Mkr (-76,5)
  • Styrelsen föreslår utdelning på 1,16 kr per aktie (0)

Efter årets slut

• Den 5 juli 2019 sålde IES sin 50 procentiga andel i Colegio IALE till delägaren familjen Monzonis för 3,9 Meuro vilket innebär en reavinst för IES om ca 25 Mkr

VD:s kommentar

STARKT FJÄRDE KVARTAL

I fjärde kvartalet fortsatte vi växa starkt i både Sverige och Spanien samt välkomnade både fler elever och förvärvade fler skolor. Omsättningen ökade med 23,7% jämfört med samma period föregående år samtidigt som rörelseresultatet ökade med 155%. En bättre balans mellan skolpengens och lärarlönernas respektive ökningstakter, gedigen kostnadskontroll och de förvärvade spanska skolorna som utvecklas väl förklarar det goda resultatet

Fem nya skolor i Sverige och två i Spanien
Vi fortsätter växa i snabb takt både i Sverige och Spanien och annonserade under fjärde kvartalet inte mindre än fem nya skolor i Sverige och två i Spanien. Vi fortsätter också förenkla vår ägarstruktur i Spanien och sålde efter periodens slut samtliga aktier i den delägda spanska skolan Colegio IALE i Valencia till delägaren familjen Monzonis. Vi har nu fem skolor i Spanien vilka samtliga är dotterbolag till IES med totalt cirka 2 500 elever och utvärderar löpande nya skolor. I Sverige pågår också utvärderingen av fler skolor och Skol-inspektionen har beslutat att ge IES tillstånd vad gäller samtliga nya ansökningar som lämnats in i början av 2019.

Förutsättningarna har förbättrats successivt under året och därmed har även lönsamheten stärkts gradvis. För helåret steg omsättningen med 18,4% till 2 781,1 Mkr, varav organisk tillväxt uppgick till 11,1%. Rörelse-marginalen (EBIT) uppgick till 7,5% (6,5).

Intäkterna per elev i Sverige ökade under året med 4,0% och personalkostnaderna per elev steg med 3,9%.

Årets goda resultatutveckling gör att styrelsen föreslår en utdelning om 1,16 kronor per aktie motsvarande 30% av årets resultat i enlighet med utdelningspolicyn. Det motsvarar en direktavkastning för aktieägarna om cirka 2% räknat på aktiekursen den 30 juni 2019.

Årliga kvalitetsundersökningar
IES har sedan 1993 bedrivit alla skolor enligt samma tre principer: trygghet och säkerhet för elever och medarbetare, höga akademiska ambitioner och att lära eleverna fullt ut behärska det engelska språket. Varje år i maj genomför vi enkätundersökningar bland samtliga elever, föräldrar och medarbetare i syfte att undersöka hur väl våra skolor lever upp till målsättningarna. Utöver våra egna undersökningar gör Skolinspektionen också undersökningar, samt genomför omrättning av ett antal nationella prov.

Att upprätthålla högsta kvalitet och leverera på alla de löften vi givit är avgörande för vår framtid. Det är därför glädjande att vi även i år får fina omdömen från våra elever, föräldrar och medarbetare. Nio av tio föräldrar rekommenderar sin IES-skola, även nio av tio medarbetare rekommenderar IES som arbetsplats och nio av tio elever känner sig trygga i skolan. Samtidigt gick 97% av eleverna i juni ut nian med behörighet till gymnasiet.

Våra elever presterar också år efter år bättre på de nationella proven än rikssnittet. Som exempel kan nämnas att 70 procent av IES elever uppnådde betygen A-C på nationella proven i svenska år 2019. Rikssnittet för 2019 är ännu inte offentliggjort av Skolverket, men för 2016 (det senaste året där det finns tillförlitliga jämförbara data) nådde 72 procent av våra elever betygen A-C i svenska, jämfört med det nationella snittet för kommunala skolor på 51 procent.

Januariöverenskommelse om skolan behövs också lokalt
I januari kom fem partier överens om 73 punkter som bas för regeringens politik fram till nästa val. Många av dessa punkter gällde skolan och är avgörande för alla elever och alla verksamma inom skolans område. Det är punkter som är nödvändiga att hålla för att alla parter ska kunna fokusera på den riktiga kärnfrågan för svensk skola – hur förbättrar vi kvaliteteten för samtliga skolbarn. Skolfrågor bestäms dock till stor del lokalt, och där saknas ofta motsvarigheten till januari-överenskommelsen. Vi har över lång tid byggt upp ett mycket bra samarbete med ett stort antal kommuner, men tyvärr ser vi nu och då ett lokalt agerande på kommunnivå tvärt emot överenskommelsens principer. Ett exempel på detta är huruvida alla aktörer får möjlighet att konkurrera på lika villkor. Det gäller också transparens i skolpengsbeslut och i bygglovsprocesser. Ibland innebär det att osäkerheten helt enkelt blir för stor, vilket gör att en etablering inte är möjlig med den stora investering och det långa åtagande det innebär att öppna och driva en skola. Som exempel kan nämnas både kommuner som ej höjt skolpengen under flera år eller till och med sänkt samtidigt som lärarlönerna ökat betydligt.

Det behövs runt 1 000 nya skolor i Sverige de kommande åren. Vi är övertygade om att stat, kommun och friskolor behöver arbeta tillsammans för att lösa utmaningarna i svensk skola och höja kvaliteteten i alla skolor, för alla barn. Med vår blandade elevgrupp där 38% har utländsk bakgrund vet vi att de avgörande faktorerna för att höja resultaten är att: ha ett starkt ledarskap som motiverar och utvecklar engagerade lärare, säkerställa en trygg och säker miljö samt ställa samma höga krav på alla elever oavsett bakgrund. Tyvärr är företeelsen att ha lägre förväntningar på elever med svagare socioekonomisk bakgrund utbredd i Sverige. Jag lyssnade på den före detta rektorn för Sjumilaskolan i Biskopsgården, Hamid Zafar, som sommarpratade i P1 och han kallar detta för ”de låga förväntningarnas rasism”. Att utradera låga förväntningar från svensk skola skulle vara ett stort steg mot att barn lämnar skolan med goda kunskaper och god förberedelse för nästa fas i livet, och i IES vet vi att det fungerar. Vi jobbar på enligt den filosofi vi haft i drygt 25 år.

Att utan kostnad ha möjlighet att välja skola är en fantastisk rättighet som föräldrar i Sverige har. Fokus måste skyndsamt ställas om bland politiker och skolexperter till att höja kvaliteten i de skolor som brister. En självklar början borde vara att ha samma höga förväntningar på alla barn, oavsett bakgrund, istället för att leta fel hos de skolor som lyckas.

Cecilia Marlow
Tf VD

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:
Emma Rheborg, IR- och kommunikationschef, tel. 0768-511 540
Cecilia Marlow, tf VD, tel. 073-414 61 28
Fredrik Åkerman, CFO, tel. 070-415 23 65

TELEFONKONFERENS I SAMBAND MED PUBLICERING AV KVARTALSRAPPORTEN:
Tf VD Cecilia Marlow och CFO Fredrik Åkerman kommer idag, fredagen den 30 augusti, klockan 10.00 att hålla en telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska. För att delta i telefonkonferensen, ring följande telefonnummer; 08-566 426 51 och slå sedan deltagarkoden; 62242392#. Presentationsmaterialet återfinns på IES webbsida: http://corporate.engelska.se.

KOMMANDE RAPPORTER          Datum
Årsredovisning Vecka 44
Årsstämma 2018/2019 21 november 2019
Delårsrapport Q1 2019/20 21 november 2019
Delårsrapport Q2 2019/20 20 februari 2020

Denna information är sådan information som Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2019, kl. 08.00 CEST.