Internationella Engelska Skolan öppnar en ny skola i Trelleborg

Internationella Engelska Skolan, IES, har tecknat hyresavtal med Hemsö om nybyggnation av en ny skola i Trelleborg. Skolan beräknas öppna till starten av läsåret 2022/23.

Trelleborgs kommun har som en del av sin stadsutvecklingsplanering identifierat ett behov av att  förstärka integration och skolresultat i området Fagerängen samt öka valfriheten för eleverna i Trelleborg. Internationella Engelska Skolan kommer att vara belägen strax norr om Fagerängen och intill en kommunal skola. Kommunen har valt ut plats och storlek på skolan för att svara upp till de behov som kommunen har. Skolan planeras när den är fullt utbyggd att ha 700 elever i årskurserna F-9 samt fritids. Kön till IES Trelleborg kommer under förutsättning att alla tillstånd erhålls att öppna 1 februari 2021.

Anna Sörelius Nordenborg, VD för Internationella Engelska Skolan kommenterar: ”Vi ser fram emot att vara del av den nysatsning som Trelleborg gör på området Fagerängen och att ge ökad möjlighet för eleverna att påverka sin framtid. Vår kommande skola i Trelleborg är ett utmärkt exempel på hur friskolor och kommun kan arbeta tillsammans för att förstärka skolresultat och integration. IES gör ett 20-årigt hyresåtagande där IES tar hela risken, dvs det finns ingen klausul att kunna lämna skolan i förtid. Vi är stolta över det förtroende vi fått och ser fram emot att bidra till kommunens utbildningssatsning med en internationellt präglad skola av hög kvalitet.”

”Skola och utbildning är en av kommunens viktigaste arbetsområden. Att våra ungdomar har fler valmöjligheter för att kunna stå ännu starkare för framtiden är viktigt – detta är en riktig milstolpe för kommunen", säger Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande (M), Trelleborgs kommun.

Avtalet är villkorat bygglov och att tillstånd erhålls från Skolinspektionen.

För mer information till media och investerare, vänligen kontakta:

Telefon: 0768-511 540
E-post: emma.rheborg@engelska.se

För föräldrar som söker information om kö och antagning, vänligen kontakta:

E-post: info@engelska.se

Hemsida: www.engelska.se

Denna information är sådan information som Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2020 kl 15.00 CEST.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 26 800 elever i 37 skolor. IES äger även sju tvåspråkiga privatskolor i Spanien med cirka 4 800 elever.

IES i Sverige bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med 17 av de 20 största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 27:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen i Sverige bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 900 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat med i snitt 19% per år. Under det senaste räkenskapsåret 2018/2019, som avslutades den 30 juni 2019, uppgick omsättningen till 2 781,1 Mkr, vilket är en ökning med cirka 18% från föregående år. I kön för att få en plats under nuvarande och kommande år fanns per den 31 december 2019 cirka 208 900 anmälningar.

Största ägare av IES är amerikanska TA Associates, nära knutet till ledande universitet och stiftelser i USA, grundaren Barbara Bergström samt Paradigm Capital AG med olika fonder. Bland de tio största ägarna i övrigt fanns i slutet av mars 2020 också Swedbank Robur fonder och Handelsbanken fonder.