• Internationella Engelska Skolan/

Kommentar från oberoende budkommittén i Internationella Engelska Skolan i anledning av villkorsförändring i det offentliga uppköpserbjudandet avseende samtliga stamaktier i IES

Den 25 september 2020 offentliggjorde Peutinger AB ("Budgivaren"), ägt av ett konsortium lett av Paradigm Capital Value Fund SICAV och vidare bestående av Paradigm Capital Value LP, The Hans and Barbara Bergström Foundation, AB Tuna Holding, vissa investerare till vilka Paradigm Capital SICAVs investeringsförvaltare Paradigm Capital AG är investeringsrådgivare och vissa investerare som inte tidigare varit aktieägare i IES ett budpliktserbjudande varigenom Budgivaren erbjuder 77,04 kronor kontant för varje aktie i Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (publ) (”IES”) ("Erbjudandet").

Idag den 2 november 2020 offentliggjorde Budgivaren att (i) vederlaget i Erbjudandet höjs till 82 kronor kontant per aktie (det ”Höjda Erbjudandevederlaget”), (ii) acceptperioden i Erbjudandet förlängs till den 17 november 2020 klockan 15:00 (CET), och (iii) priset i Erbjudandet inte kommer höjas ytterligare. Erbjudandets totala värde baserat på det Höjda Erbjudandevederlaget och på samtliga utestående stamaktier i IES, uppgår till cirka 3,3 miljarder kronor.

Budgivaren har därutöver överenskommit med Handelsbanken Fonder AB om att förvärva samtliga dess aktier i IES, totalt 1 214 423 stamaktier, motsvarande 3 procent av det totala antalet aktier och röster i IES, till det Höjda Erbjudandevederlaget. Aktierna förvärvade under detta avtal representerar tillsammans med de aktier i IES som Budgivaren äger eller kontrollerar totalt 77,90 procent av det totala antalet aktier och röster i IES.

För ytterligare information om Erbjudandet och särskilt om det Höjda Erbjudandevederlaget hänvisas till Budgivarens pressmeddelande som offentliggjordes idag den 2 november 2020 samt det tillägg till Budgivarens erbjudandehandling som avses att offentliggöras så snart som möjligt. Dessa dokument kommer att finnas tillgängliga på Budgivarens hemsida.

IES har sedan tidigare utsett SEB Corporate Finance som finansiell rådgivare och Advokatfirman Vinge som legal rådgivare och den oberoende budkommittén (som består av Carola Lemne (budkommitténs ordförande), Peter Wikström och Maria Rankka) kommer låta inhämta ett nytt värderingsutlåtande från Handelsbanken Capital Markets avseende det Höjda Erbjudande-vederlaget, varefter styrelsen kommer att offentliggöra ett formellt uttalande så snart som möjligt, dock senast en vecka före utgången av acceptperioden i Erbjudandet.

Stockholm den 2 november 2020

Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (publ)

Den oberoende budkommittén

Carola Lemne, styrelseordförande och den oberoende budkommitténs ordförande via
Emma Rheborg, Kommunikations- och IR-chef IES, Telefon: 0768 511 540, e-post:
emma.rheborg@engelska.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 2 november 2020 kl. [] CET.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 28 000 elever i 39 skolor samt ca 4 600 elever i skolorna i Spanien.

IES i Sverige bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med 17 av de 20 största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 28:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen i Sverige bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 900 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat med i snitt 16% per år. Under det senaste räkenskapsåret 2019/2020, som avslutades den 30 juni 2020, 3 082 Mkr, vilket är en ökning med cirka 11 procent från föregående år. I kön för att få en plats i de svenska skolorna under nuvarande och kommande år fanns per den 30 juni 2020 cirka 204 900 anmälningar.