Kommuniké från årsstämma i Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II (publ) den 20 november 2018

Vid årsstämman i Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II (publ) i Stockholm beslutade aktieägarna följande:

Fastställande av räkenskaperna för 2017/2018 och ansvarsfrihet
Resultat- och balansräkningarna samt koncernresultat- och koncernbalansräkningarna för 2017/2018 fastställdes och styrelsen och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för 2017/2018 års förvaltning.

Resultatdisposition
Årstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att de till årsstämmans förfogande stående medlen om 21 941 379 kronor och bolagets balanserade vinstmedel om 376 121 610 kronor, totalt 398 062 989 kronor, överförs i ny räkning och att någon utdelning för räkenskapsåret 2017/2018 därmed inte utbetalas.

Styrelseval, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sju ordinarie styrelseledamöter, utan suppleanter, samt att bolagets ska ha en revisor, utan suppleanter.

Birker B. Bahnsen, Cecilia Marlow, Maria Rankka och Gunilla Carlsson omvaldes och Brian Hatch, Peter Wikström och Lars Strannegård nyvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Birker B. Bahnsen nyvaldes till styrelseordförande. Revisionsbolaget Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor, och det noterades att auktoriserade revisorn Daniel Öberg kommer vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode ska utgå med totalt 1 350 000 kronor, fördelat enligt följande: 500 000 kronor till styrelsens ordförande och 250 000 kronor vardera till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget. Arvode för kommittéarbete ska utgå med 100 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet. Birker B. Bahnsen och Gunilla Carlsson avstod frivilligt från att erhålla något arvode. Årsstämman beslutade även, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade att anta riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag. Riktlinjerna innebär i korthet att Internationella Engelska Skolan ska erbjuda en marknadsmässig totalkompensation som möjliggör att kvalificerade ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Ersättningar inom Internationella Engelska Skolan ska vara baserade på principer om prestation, konkurrenskraft och skälighet. Rörlig ersättning ska inte förekomma.

Principer för utseende av valberedning
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att anta principer för utseende av valberedning. Dessa innebär i korthet att valberedningen ska utgöras av en representant för var och en av de tre största aktieägarna, baserat på ägandet i bolaget enligt den av Euroclear förda aktieboken per den 31 mars, tillsammans med styrelseordföranden. Principerna ska gälla till dess att en årsstämma beslutar annat.

Emissionsbemyndigande
Årstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att - vid ett eller flera tillfällen och fram till nästa årsstämma - besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier i sådan utsträckning att det motsvarar en utspädning av det antal aktier som var utestående vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman uppgående till högst 10 procent. Nyemission av aktier ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller andra villkor.

Återköps- och överlåtelsebemyndigande
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett bemyndigande för styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst fram till nästa årsstämma – besluta om återköp och överlåtelse av egna aktier. Förvärv får endast ske på Nasdaq Stockholm och får endast ske till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet. Överlåtelser får ske på Nasdaq Stockholm och får också ske på annat sätt, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor.

Ytterligare information från årsstämman
Den presentation som VD Annette Brodin Rampe höll vid årsstämman finns även tillgänglig på Internationella Engelska Skolans webbplats, http://corporate.engelska.se/. Protokollet från årsstämman kommer vidare hållas tillgängligt på Internationella Engelska Skolans webbplats senast två veckor efter årsstämman.

Johan Hähnel, IR-ansvarig IES
E-post: johan.hahnel@engelska.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 november 2018 kl 18.30 CET.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 25 600 elever i 36 skolor vid läsårets början 2018/19 samt 1 800 elever i de helägda skolorna i Spanien. IES bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med nio av de tio största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 26:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 700 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat organiskt med i snitt 19 procent per år. Under det senaste räkenskapsåret 2017/2018, som avslutades den 30 juni 2018, uppgick omsättningen till 2 347,9 MSEK, vilket är en ökning med cirka 15 procent från föregående år. I kön för att få en plats under nuvarande och kommande år fanns per den 30 september 2018 cirka 185 000 anmälningar.

Internationella Engelska Skolan är sedan slutet av september 2016 noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, med kortnamnet ”ENG”. Största ägare av IES är (indirekt), amerikanska TA Associates, nära knutet till ledande universitet och stiftelser i USA, samt grundaren Barbara Bergström. Övriga större ägare var i slutet av juni 2018 Paradigm Capital, investmentbolaget Öresund, Swedbank Robur fonder, Tredje AP-fonden, SEB fonder och AMF Försäkring & Fonder (ägt gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv).