Kommuniké från årsstämma i Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II (publ) den 21 november 2019

Vid årsstämman i Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II (publ) i Stockholm beslutade aktieägarna följande:

Fastställande av räkenskaperna för 2018/2019 och ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna samt koncernresultat- och koncernbalansräkningarna för 2018/2019 fastställdes och styrelsen och de verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för 2018/2019 års förvaltning.

Resultatdisposition

Årstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att de till årsstämmans förfogande stående medlen om 523 804 301 kronor disponeras så att 1,16 kronor per aktie, totalt 46 458 000 kronor, utbetalas till aktieägarna och att bolagets återstående fria egna kapital, 477 346 301 kronor, överförs i ny räkning. Som avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning beslutades måndagen den 25 november 2019.

Styrelseval, revisorsval, styrelsearvode och revisorsarvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sju ordinarie styrelseledamöter, utan suppleanter, samt att bolagets ska ha en revisor, utan suppleanter.

Birker B. Bahnsen, Maria Rankka, Brian Hatch, Peter Wikström och Lars Strannegård omvaldes och Carola Lemne och Robert Clark nyvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Carola Lemne nyvaldes till styrelseordförande. Revisionsbolaget KPMG AB nyvaldes som revisor, och det noterades att auktoriserade revisorn Håkan Reising kommer vara huvudansvarig revisor.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode ska utgå med totalt 1 850 000  kronor, fördelat enligt följande: 500 000 kronor till styrelsens ordförande och 250 000 kronor vardera till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget. Arvode för kommittéarbete ska utgå med 100 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet. Birker B. Bahnsen avstod frivilligt från att erhålla något arvode. Årsstämman beslutade även, i enlighet med valberedningens förslag, att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att anta riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag. Riktlinjerna innebär i korthet att Internationella Engelska Skolan ska erbjuda en marknadsmässig totalkompensation som möjliggör att kvalificerade ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Ersättningar inom Internationella Engelska Skolan ska vara baserade på principer om prestation, konkurrenskraft och skälighet. Rörlig ersättning ska inte förekomma.

Emissionsbemyndigande

Årstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att - vid ett eller flera tillfällen och fram till nästa årsstämma - besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier i sådan utsträckning att det motsvarar en utspädning av det antal aktier som var utestående vid tidpunkten för kallelsen till årsstämman uppgående till högst 10 procent. Nyemission av aktier ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport eller kvittning eller andra villkor.

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett bemyndigande för styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst fram till nästa årsstämma – besluta om återköp och överlåtelse av egna aktier. Förvärv får endast ske på Nasdaq Stockholm och får endast ske till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet. Överlåtelser får ske på Nasdaq Stockholm och får också ske på annat sätt, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor.

Ytterligare information från årsstämman

Den presentation som tillförordnad VD Cecilia Marlow höll vid årsstämman finns även tillgänglig på Internationella Engelska Skolans webbplats, http://corporate.engelska.se/. Protokollet från årsstämman kommer vidare hållas tillgängligt på Internationella Engelska Skolans webbplats senast två veckor efter årsstämman.

Emma Rheborg, Kommunikations- och IR-chef IES
Telefon: +46 768 511 540
E-post: emma.rheborg@engelska.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2019 kl 18.00 CET.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 26 800 elever i 37 skolor samt cirka 2 500 elever i skolorna i Spanien.

IES i Sverige bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med 17 av de 20 största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 27:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen i Sverige bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 800 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat med i snitt 19% per år. Under det senaste räkenskapsåret 2018/2019, som avslutades den 30 juni 2019, uppgick omsättningen till 2 781,1 Mkr, vilket är en ökning med cirka 18% från föregående år. I kön för att få en plats under nuvarande och kommande år fanns per den 30 september 2019 cirka 204 700 anmälningar.

Internationella Engelska Skolan är sedan 2016 noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, med kortnamnet ”ENG”.

Största ägare av IES är amerikanska TA Associates, nära knutet till ledande universitet och stiftelser i USA, grundaren Barbara Bergström samt Paradigm Capital AG med olika fonder. Bland de tio största ägarna i övrigt fanns i slutet av september 2019 också Swedbank Robur fonder och AMF Försäkring & Fonder (ägt gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv).