Uppdatering med anledning av COVID-19

Beskedet från regeringen är fortsatt att grundskolor i Sverige ska hålla öppet, men att skolor har möjlighet att helt eller delvis övergå till distansundervisning vid särskilda skäl. Internationella Engelska Skolan (IES) välkomnar denna nya förordning och avser att i så hög utsträckning som möjligt fortsatt hålla grundskolorna öppna.

I dagsläget är samtliga IES grundskolor öppna inklusive fritids och lunchservering. Vissa skolor har på grund av en mycket ansträngd bemanningssituation övergått till att bedriva delar av undervisningen via fjärr- och distansundervisning. Vilka skolor detta berör och i vilken utsträckning varierar utifrån bemanningsläget. IES kommer att i aktiv dialog med kommunerna även erbjuda att ta emot barn i behov av omsorg från andra skolor, i den mån det är praktiskt möjligt.

IES äger även sju tvåspråkiga privatskolor i Spanien. De spanska myndigheterna har sedan mitten på mars infört undantagstillstånd med utegångsförbud och stängt samtliga landets skolor. Nuvarande tidplan är att detta beslut gäller fram till minst den 11 april. I Spanien undervisas eleverna nu helt på distans. IES fortsätter att ta ut elevavgifter för distansundervisningen då våra kostnader för denna kvarstår, i linje med branschorganisationens rekommendationer. Avgifter tas inte ut för mat, transport och andra kringaktiviteter. Motsvarande kostnader har också begränsats.  En förlängning av skolstängningarna har medfört att de personalgrupper som inte är lärare och behövs i distansundervisningen tillfälligt har permitterats. Permitterings-ersättningen betalas av staten. En långvarig stängning i Spanien kommer att påverka resultatet i Spanien negativt för innevarande år.

Internationella Engelska Skolans VD Anna Sörelius Nordenborg kommenterar: ”Skolorna har en viktig funktion för att säkerställa att samhället fungerar även under kristider så att de som har samhällskritiska arbeten kan fortsätta utföra sina arbetsuppgifter. Skolorna fyller även en social funktion då det är en plats för gemenskap och trygghet där barn och ungdomar kan dela sin oro med tillgängliga vuxna.

Jag vill rikta ett varmt tack till alla våra medarbetare, som gör ett fantastiskt jobb varje dag med att både utbilda och stötta våra elever samt ställa upp för varandra under denna utmanande och kritiska tid.”

För mer information till media, vänligen kontakta:

Linda Norberg, Pressansvarig IES
E-post: linda.norberg@engelska.se

För mer information till investerare, vänligen kontakta:

Telefon: 0768 511 540
E-post: emma.rheborg@engelska.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 mars 2020 kl 13.00 CET.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 26 800 elever i 37 skolor. IES äger även sju tvåspråkiga privatskolor i Spanien med cirka 4 800 elever.

IES i Sverige bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med 17 av de 20 största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 27:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen i Sverige bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 900 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat med i snitt 19% per år. Under det senaste räkenskapsåret 2018/2019, som avslutades den 30 juni 2019, uppgick omsättningen till 2 781,1 Mkr, vilket är en ökning med cirka 18% från föregående år. I kön för att få en plats under nuvarande och kommande år fanns per den 31 december 2019 cirka 208 900 anmälningar.

Största ägare av IES är amerikanska TA Associates, nära knutet till ledande universitet och stiftelser i USA, grundaren Barbara Bergström samt Paradigm Capital AG med olika fonder. Bland de tio största ägarna i övrigt fanns i slutet av december 2019 också Swedbank Robur fonder och AMF Försäkring & Fonder (ägt gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv).