1 300 lärare har vässat sin EU-kunskap

Report this content

Den fyraåriga satsningen Lär mer om EU ska förbättra EU-kunskapen hos samhällskunskapslärare på gymnasiet. Sedan våren 2009 har 24 fortbildningsseminarier anordnats för drygt 1 300 lärare på 18 orter runt om i landet. Den 10 december träffas arrangörerna i Europahuset i Stockholm för att utvärdera insatserna.

Tre år efter att undervisning om EU blev obligatoriskt i gymnasieskolan är det fortfarande skillnader mellan olika skolor och program. Det visar en nyligen genomförd undersökning från konsultföretaget Metamatrix.
‐ Lärarna tenderar till exempel att ägna mer tid åt EU-frågor när de undervisar inom studieförberedande program jämfört med yrkesförberedande, trots att kursplanen är densamma. Lär mer om EU är en viktig pusselbit för att eleverna i den svenska skolan ska få samma förutsättningar, säger Internationella programkontorets generaldirektör Ulf Melin.

På plats finns också deltagarna i Skolambassadörer för EU, ett unikt projekt där 25 gymnasielärare har blivit utvalda för att agera som inspiratörer och resurser i EU-frågor i sina respektive skolor och kommuner. Fortbildningstillfällen, temadagar och rollspel är exempel på aktiviteter som redan är inplanerade för att göra EU mer konkret och levande för skolelever runt om i landet.

‐ Jag hoppas hitta nya grepp för att få fart på samhällskunskapen och engagera eleverna. Min ambition är att lärare och elever ska arbeta med fler tvärvetenskapliga projektarbeten och att ungdomarna ska fördjupa sig i olika EU-frågor genom kontakter med regionen, näringslivet och allmänheten, säger Marie-Louise Klevestedt, skolambassadör från Uddevalla.

Bakom Lär mer om EU och skolambassadörerna står Internationella programkontoret tillsammans med EU-kommissionen, Europaparlamentet och Regeringskansliet.
För kontakt med någon av skolambassadörerna från din ort/region, se bifogad namnlista.

För mer information, kontakta: Angela Andersson, projektledare Internationella programkontoret Tfn: 08-453 72 96, e-post: angela.andersson@programkontoret.se

Internationella programkontoret för utbildningsområdet är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet. Syftet med vår verksamhet är att stärka kvaliteten i svensk utbildning genom att ge förutsättningar för människor att delta i internationellt samarbete. Genom våra program och aktiviteter kan skolor, universitet, företag, organisationer och enskilda individer delta i allt från internationella samarbetsprojekt inom utbildning och kompetensutveckling till praktik och studier utomlands. Utbyten för ungdomar och lärare är en viktig del av verksamheten. Läs mer på vår webbplats, www.programkontoret.se