Skolledare åker till Bryssel för unik EU-utbildning

Report this content

Idag reser 25 skolledare och beslutsfattare från hela Sverige till Bryssel för att delta i Internationella programkontorets skräddarsydda EU-utbildning. Utbildningen är en ny satsning inom Lär mer om EU, en utbildningsinsats med syfte att komma till rätta med den bristande EU-kunskapen i svenska skolor.

De 25 skolledarna kommer från nitton kommuner runt om i landet: Borås, Karlskoga, Katrineholm, Karlstad, Kristinehamn, Linköping, Ludvika, Mölndal, Nacka, Orust, Varberg, Västerås, Sandviken, Stockholm, Svenljunga, Tjörn, Trollhättan, Uppsala och Österåker.

- Internationalisering är en viktig del i den nya gymnasiereformen GY11 . Det är också viktigt att både elever och lärare kan få kontakter, utbyte och inspiration. Min roll som rektor är att stötta personalen, skapa förutsättningar och hjälpa till att hitta möjligheter att ta sig ut i Europa. För att lyckas med det måste jag hela tiden vidareutbilda mig och samla ny kunskap och fakta, säger Lisbeth Fryklund, deltagare och rektor på Drottning Blankas Gymnasieskola i Varberg.

I och med den utbildning som genomförs i veckan har totalt 75 rektorer deltagit i kompetensutvecklingen om EU. Utbildningen inleds med en gemensam start på Europahuset i Stockholm. Sedan följer en tvådagars resa till Bryssel, där gruppen får träffa sakkunniga från bland annat Generaldirektoratet för Utbildning och Kultur och komma bakom kulisserna i Europaparlamentet. Föreläsare är också tjänstemän från Internationella programkontoret, Regeringskansliet och EU-kommissionen. Årets tema är aktuella frågor som miljö och tillväxtstrategin Europa 2020. Sedan 2009 har över 1 500 lärare från omkring hälften av landets kommuner deltagit i regionala seminarier och skolambassadörsutbildningar med målet att utveckla den svenska gymnasieskolans undervisning om EU. Utbildningen arrangeras av Internationella programkontoret tillsammans med EU-kommissionen, Europaparlamentet och den svenska regeringen.

För mer information, kontakta:
Angela Andersson, projektledare Internationella programkontoret
Tfn: 08-453 72 96, e-post: angela.andersson@programkontoret.se

Internationella programkontoret för utbildningsområdet är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet. Syftet med vår verksamhet är att stärka kvaliteten i svensk utbildning genom att ge förutsättningar för människor att delta i internationellt samarbete. Genom våra program och aktiviteter kan skolor, universitet, företag, organisationer och enskilda individer delta i allt från internationella samarbetsprojekt inom utbildning och kompetensutveckling till praktik och studier utomlands. Läs mer på vår webbplats, www.programkontoret.se

Tfn: 08-453 72 96, e-post: angela.andersson@programkontoret.se

Taggar: