Välkommen att träffa 25 förväntansfulla gymnasielärare - och blivande skolambassadörer för EU

Report this content

Imorgon möts för första gången 25 gymnasielärare från hela landet i Europahuset i Stockholm. De ska bli skolambassadörer för EU. Den tio dagar långa utbildningen tar dem till Stockholm, Strasbourg och Bryssel. Tillsammans med sina rektorer möter de bland andra Anna Hedh (S), ledamot av Europaparlamentet, och Amelie von Zweigbergk, statssekreterare hos EU-minister Birgitta Ohlsson.

Lärarna är utvalda för att de ska agera som inspiratörer och resurser i EU-frågor på sina respektive skolor och kommuner, från Vellinge i söder till Jokkmokk i norr.

Du är välkommen att möta dem och övriga medverkande imorgon! Vill du själv kontakta någon av lärarna från din ort/region, se bifogad namnlista på deltagarna.

Plats: Europahuset, Regeringsgatan 65, Stockholm Tid: Fredag den 17 september kl. 10–16.00

Medverkande under dagen: Anna Hedh (S), europaparlamentariker; Amelie von Zweigbergk, statssekreterare hos EU-minister Birgitta Ohlsson; Ulf Melin, generaldirektör för Internationella programkontoret, med flera.

För mer information, kontakta: Angela Andersson, projektledare Tfn: 08-453 72 96, e-post: angela.andersson@programkontoret.se,

Internationella programkontoret för utbildningsområdet är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet. Syftet med vår verksamhet är att stärka kvaliteten i svensk utbildning genom att ge förutsättningar för människor att delta i internationellt samarbete. Genom våra program och aktiviteter kan skolor, universitet, företag, organisationer och enskilda individer delta i allt från internationella samarbetsprojekt inom utbildning och kompetensutveckling till praktik och studier utomlands. Utbyten för ungdomar och lärare är en viktig del av verksamheten.

Läs mer på vår webbplats, www.programkontoret.se

Taggar: