Internet Vikings lanseras i USA med skräddarsydd iGaming hosting i West Virginia

Report this content

Internet Vikings som är en global leverantör av molnhotell, har meddelat sin revolutionerande expansion på den amerikanska marknaden och tog sitt första steg genom att erbjuda licensierad hosting till iGaming operatörer i West Virginia. Denna lansering är början på företagets mål att tillhandahålla hosting tjänster inom en snar framtid till företag i alla stater där online spel är lagligt.

Efter att ha avslutat ett 26-årigt federalt spelförbud började USA öppna upp för den blomstrande spelindustrin för ungefär tre år sedan. Dessförinnan kunde endast ett fåtal regioner erbjuda ett begränsat sätt för att spela. Efter att ett snabbt växande antal stater engagerade sig genom att legalisera iGaming har Internet Vikings säkrat sin position som ett ledande skräddarsytt webbhotell för iGaming genom att starta sitt första datacenter i West Virginia. Antalet intresserade kunder ökade snabbt.

Internet Vikings kommer snart att tillhandahålla anpassningsbara hosting lösningar, inklusive 24 kärnor, 64 GB RAM, 500 GB lagringsutrymme och 50 Mbit bandbredd per månad i ytterligare 12 stater. De kommer börja med Michigan och Pennsylvania och sedan fortsätta till New Jersey, Louisiana, Arizona, Indiana, Iowa, Colorado, Ohio, Tennessee, Illinois och Virginia. Men de vill utöka ännu mer. Planen är att fortsätta etablera verksamheten i varje stat som bestämmer sig för att införa reglerat online spel.

Trots förekomsten av andra liknande företag i USA så utmärker sig Internet Vikings tack vare en mängd unika egenskaper. De är en av de första iGaming hosting leverantörerna som vågar sig in på amerikansk mark. Detta ledande företag har uppnått globalt erkännande som en smidig, framåtblickande banbrytare som anpassar sig och utvecklas i takt med industrin genom att ständigt erbjuda toppmoderna lösningar för spelföretag som har mycket specifika krav. Företaget följer inte bara nuvarande trender eller utbud inom de mest avancerade tekniska innovationerna – de förutser och föregår dem också. Med fler än 70 expertanställda samt kontor och datacenter strategiskt placerade på alla viktiga marknader runt om i världen är Internet Vikings nu internationellt erkänt som ett av de mest kunniga och pålitliga företagen i sitt slag.

Grundare och CCO för Internet Vikings, Rickard Vikström, är den visionära drivkraften bakom denna nya och spännande expansionen. Han uttryckte sin entusiasm med orden: “Vi är glada att börja vår resa till USA. Det är en stor utmaning och en fantastisk möjlighet för oss. Genom att utöka som vi gör vill vi cementera vår position som ledande iGaming hosting leverantör i global skala.”

Företaget har arbetat noggrant med att lägga grunden som behövs för att uppnå detta resultat. Sedan november 2020 har Elena Kvakova - chef för USA:s expansion på Internet Vikings - har bland annat arbetat med att samla in nödvändig information, utarbeta dokumentation och lösa problem. Hennes kommentarer sammanfattar passionen och den fasta tron på företagets ljusa framtid: “Hosting har alltid varit vår starka sida och vår huvudprodukt. När vi lärde oss vad var inne och ute gällande spel hosting reglerna och marknaden i USA märkte vi några saker som kunde förbättras. Och för oss som är ett svenskt företag, är smidiga förhållningssätt och kundfokus det som är viktigast. Det vi försöker göra i nyckelstaterna just nu är att skapa säkra, pålitliga, kostnadseffektiva och fullt utformade hosting lösningar, så att de nya leverantörerna som kommer in på den amerikanska marknaden kan fokusera på annat.”

Förutom att erbjuda en mängd premiumtjänster är Internet Vikings ivriga att aktivt dela sin expertis om de bästa sätten att komma in på den amerikanska marknaden med andra leverantörer och operatörer. I mars genomförde till exempel Internet Vikings webinariet med titeln ”Hur man kommer in i USA som B2B -leverantör”, med Elena Kvakova och Jesper Kärrbrink. Dessutom erbjuder företaget iGaming -operatörer och dotterbolag samråd om licensiering och de relaterade kraven.

Internet Vikings växer så det knakar och förtjänar sitt anmärkningsvärda rykte som en av de mest framstående namnen i branschen. Sedan början av 2021 har företaget lanserat ett nytt datacenter i Singapore och en virtualiseringsplattform på Malta. Det, i kombination med den nyligen uppnådda ISO/IEC 27001: 2013-certifieringen, gör att Internet Vikings uppfyller MGA -kraven till 100%. Allt detta plus deras nuvarande expansion i USA, gör Internet Vikings till ett ledande företag i sin bransch och en föregångare när det kommer till molnhotelltjänster inom iGaming.

Under tiden som denna stora expansion och utveckling pågår, finns redan planer på att skapa en fysisk närvaro i andra jurisdiktioner som tar steget att legalisera online spel. Framtiden för Internet Vikings i USA ser som sagt väldigt ljus ut.

Kontakta Rickard Vikström för pressförfrågningar
rv@internetvikings.com
+46 734 40 51 82

Internet Vikings är en global IT-leverantör etablerad 2008, med huvudkontor i Stockholm och över 80 anställda spridda över 6 länder. Hela paketet med tjänster inkluderar bland annat molnbaserade webhotell och regler se det inkluderar, hantering av domännamn samt data- och marknadsföringslösningar inom området varumärkesskydd online. Detta gör Internet Vikings till en komplett butik för globala iGaming-operatörer.

Taggar: