Anne-Marie Eklund Löwinder ny ledamot i regeringens Digitaliseringsråd

När energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman nu har utsett nya ledamöter i regeringens Digitaliseringsråd är Internetstiftelsens säkerhetschef, Anne-Marie Eklund Löwinder, en av dem.

Digitaliseringsrådets uppgift är att vara rådgivande i regeringens arbete med digitaliseringspolitiken. Uppdraget utgår ifrån det yttersta målet att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

– Jag ser fram emot att att få arbeta nära regeringen med digitaliseringsfrågorna. Jag hoppas kunna bidra inte minst med säkerhetsperspektivet, så att vi kan fortsätta digitaliseringen utan att förlora medborgarnas tillit, säger Anne-Marie Eklund Löwinder.

En av de främsta
Anne-Marie Eklund Löwinder är en av Sveriges främsta IT-säkerhetshetsexperter. Hon valdes som som första svensk in i Internet Hall of Fame. Hon har även mottagit Svenskt Näringslivs Säkerhetsstipendium samt Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj som tilldelas personer för unika och betydelsefulla insatser inom något av akademins områden.

Som en av endast fjorton personer i världen har Anne-Marie Eklund Löwinder nyckeln till internet, i rollen som krypto-officer. Dessa nyckelbärare säkerställer att internet fortsätter att fungera på ett säkert sätt.

Här är de nya ledamöterna i Digitaliseringsrådet
Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef, Internetstiftelsen
Anna Eriksson, generaldirektör för Myndigheten för digital förvaltning (DIGG)
Daniel Akenine, teknikchef, Microsoft
Mårten Schultz, professor vid Stockholms universitet
Gustav Söderström, forskningschef, Spotify

Ledamöter sedan tidigare
Ann Hellenius, it-direktör, Scandic Hotels
Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova
Jan Gulliksen, professor vid Kungliga tekniska högskolan
Martin Linder, förbundsordförande för Unionen
Jenny Birkestad, direktör, Sveriges kommuner och landsting

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman är ordförande i Digitaliseringsrådet.

Olle Hallberg, pressansvarig Internetstiftelsen
E-post: olle.hallberg@internetstiftelsen.se

Om oss

Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi ansvarar för den svenska toppdomänen .se och för driften av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar inom forskning och utbildning i syfte att internetanvändare i Sverige ska kunna vidareutveckla sin användning på ett medvetet sätt, samt ge kunskap om internetanvändningen i Sverige och digitaliseringens påverkan på samhället. Exempel på våra satsningar är start- och mötesplatsen Goto 10, rapporten Svenskarna och Internet, lärresursen Digitala lektioner, konferensen Internetdagarna och mätverktyget Bredbandskollen. Vår vision är att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet.