Våren på Goto 10: Framgångsföreläsningar, idéworkshops och robot-sumobrottning

Report this content

Den fjärde maj öppnar Internetstiftelsen i Sverige, IIS, den nya mötesplatsen Goto 10. Redan nu är evenemangskalendern igång med inbokade seminarier, workshops och kurser. Bland annat kommer du kunna lyssna på föreläsningar av Lovisa "Lofsan" Sandström och Elin Häggberg, Teknikfik, samt utöva robot-sumobrottning och gå på en heldag om öppna data.

Goto 10 är Stockholmregionens enda kostnadsfria start- och mötesplats för alla som vill utveckla sin internetidé – med eller utan affärsidé eller startup-planer. Här finns tillfälliga arbetsplatser, utrymmen för meetups, mindre konferenser och kaféet Swaj. Fokus ligger på nätverkande, idé- och kunskapsutbyte med seminarier, utbildningar och workshops.

– Under alla år som vi på Internetstiftelsen har arbetat för att främja internets utveckling har vi gjort mängder med spännande satsningar för både barn och vuxna för att öka kunskapen och den digitala kompetensen i Sverige.  Vi har även finansierat många internetfrämjande idéer och satsningar. Nu tar vi nästa steg och startar en fysisk mötesplats för alla som älskar internet och som kanske har - eller kommer få - en idé som de vill förverkliga. Vi vill vara den som skapar förutsättning för dig att formulera din idé, och den som erbjuder en plats med ett nätverk och kunskap som bidrar till att fler idéer prövas och tar nästa steg, säger Jannike Tillå, affärsområdeschef på Internetstiftelsen, IIS.

Den röda tråden för mötesplatsen Goto 10 (som uttalas “Go to tio”) är nyfikenheten och kärleken till allt som internet och webben möjliggör såsom hackatons, programmering, uppkopplade saker och människor, robotar, 3D-skrivare, Barnhack, säkerhet och kryptering, VR, sociala medier, bredband och öppna data. Bland Goto 10:s fasta samarbetspartner finns kafé Swaj, Tengbom och Foo café.

Innehållet på Goto 10 samlas under sex olika kategorier:

• Prylar
  • Utveckling
  • Juridik och säkerhet
  • Start up
  • Idégenerering
  • Content

Bland vårens bokningar på Goto 10 finns:

Jannike Tillå, affärsområdeschef Internetstiftelsen, IIS
jannike.tilla@iis.se

Clara Fröberg, PR-ansvarig Internetstiftelsen, IIS
clara.froberg@iis.se

Om IIS
Internetstiftelsen i Sverige, IIS är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige. Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Sedan september 2013 sköter IIS också drift och administration för toppdomänen .nu.