Tele Danmark InterNordia övertar Tele Office

Report this content

Tele Danmark InterNordia övertar Tele Office Tele Danmark InterNordia, TDCs dotterbolag i Sverige, har ingått ett avtal om att köpa svenska Tele Office. Tele Office har under de senaste tio åren etablerat sig som en av Sveriges ledande leverantörer av telefonsystem till näringslivet. Affären fördubblar i det närmaste InterNordias omsättning. - Uppköpet är helt i linje med Tele Danmarks nordiska strategi och ska ses som ännu ett steg på vägen i arbetet med att stärka vår nordiska verksamhet. Affären ger oss både fler säljkanaler och ett större kundunderlag, som vi kan erbjuda ett bredare utbud lösningar och tjänster, säger Kim Hyrzkov, VD på InterNordia. Sammantaget blir företaget en betydande aktör på marknaden för kommunikationslösningar - både innanför existerande teknologi och i samband med introduktionen av nya teknologiska plattformar. - När vi tar det bästa från båda företagen och samtidigt har TDC Tele Danmarks organisation i ryggen, har vi alla förutsättningar för att utveckla oss till att bli en ännu mer professionell nordisk totalleverantör, säger Kim Hyrzkov. - Vi ser partnerskapet med Tele Danmark InterNordia som optimalt för att uppnå våra gemensamma må om att utveckla oss till en av Sveriges största aktörer i branschen. Vi är säkra på att våra gemensama kompetenser ger våra kunder en rad nya möjligheter och marknadens bästa tjänster, säger Erik Eskilsson, VD för Tele Office. Det nya företaget förväntas få en omsättning på cirka SEK 600 miljoner år 2002, något som i det närmaste är en fördubbling av InterNordias omsättning. Företaget kommer att ha cirka 300 anställda fördelade på fyra kontor i Sverige. Parterna är överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. För ytterligare upplysningar kontakta Kim Hyrzkov, Tele Danmark InterNordia +46 8 587 780 70 eller +46 708 37 80 70 eller Erik Eskilsson, Tele Office +46 8 459 00 50. Om Tele Danmark Internordia Tele Danmark InterNordia är ett svenskt bolag som ägs till 100 procent av Tele Danmark AS. Tele Danmark InterNordia levererar helhetslösningar för telekommunikation till stora och medelstora företag på den svenska marknaden. Dessutom erbjuder Tele Danmark InterNordia sina kunder ett komplett servicekoncept, bestående bl.a. av företagsväxlar, hänvisningssystem och meddelandessystem. Tele Danmark InterNordia arbetar med välkända leverantörer som Ericsson, Nortel Networks och Cisco Systems. Bland kunderna återfinns t.ex. SAS, Tetra Pak, Östgöta Enskilda bank och Luftfartsverket. Huvudkontoret ligger i Solna och regionkontor finns i Göteborg, Malmö och Sundsvall. Om Tele Danmark Tele Danmark har 19.100 anställda och omsätter årligen 70 miljarder svenska kronor. Företaget är en av de största aktörerna inom IT och telekommunikation i Norden. För ytterligare information kontakta: Annica Timmerman Marianne Rönnberg Galmor Tele Danmark InterNordia Powerofthepen.net Tel: +46-858778015 Tel: +46-(0)8-55608054 Fax: +46-858778299 Fax: +46-(0)8-55608041 Mobil: +46-708378015 Mobil: +46-(0)70-7822407 Email: Email: annica.timmerman@internordia.se marianne.ronnberg@powerofthepen. net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01100/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/21/20020221BIT01100/bit0001.pdf