REKORDÅR FÖR INTERSPORT

-      Storsatsning på butiksnätet ska få kedjan att växa ytterligare

2010 var Intersports bästa år någonsin, och sportkedjan omsätter nu drygt 4,3 miljarder kronor. Det är en ökning av omsättningen med 10 procent jämfört med 2009. Inför 2011 gör Intersport en storsatsning för att vinna kampen om storstadskunderna. Den 17 mars öppnar Intersports största upplevelsebutik på  Drottninggatan i Stockholm och följs av fler etableringar på större handelsplatser runt om i landet.

Etableringen av butiken på Drottninggatan är ett led i Intersports nya butiksstrategi och satsning på s.k. megastores. Flera nyetableringar och ombyggnationer görs nu inom kedjan. I mars öppnar även nästa stora butik, en ombyggnation av A6 i Jönköping, där ytan mer än fördubblas till 3800 kvm. De nya butikerna kännetecknas av ett nytt format vad gäller utbud, upplevelse, service och kunskap.

Våra butiker och personal är vår absolut viktigaste kanal. Därför lägger vi nu extra stort krut på butikerna och upplevelsen för kunden. Förstärkta upplevelser skapas genom att kunderna får testa produkter via exempelvis kylrum, klättervägg och ett skottrum för bollsporter, säger Fredrik Johanson, VD Intersport.

Intersport satte ny affärsplan och varumärkesplattform 2006 och ett rejält förändringsarbete tog vid. Sedan dess och fram till nu har försäljningsvolymen ökat med hela 46 procent, vilket kan jämföras med att hela sporthandeln ökat med 29 procent under samma period (källa: HUI). Etableringarna av megastores kommer att ske såväl i storstädernas citykärnor som i de absolut bästa externa handelsplatserna i Sverige. Öppningen av Drottninggatan är ett led i att säkerställa Intersports närvaro i storstäderna.

Med vår långa historik och breda internationella plattform har vi god erfarenhet från många butiksformat och våra megastores blir ett tillskott i svensk sporthandel. Vi bedömer i nuläget att det finns utrymme för 10-12 megastores på marknaden, säger Fredrik Johanson, VD Intersport.

Totalt öppnar Intersport, genom nyetableringar och ombyggnationer, nio nya butiker under mars och april på följande orter: Stockholm (Drottninggatan), Huddinge, Karlskrona, Karlshamn, Eksjö, Skövde, Jönköping (A6), samt Göteborg (Avenyen och Nordstan).

För ytterligare information vänligen kontakta:

Fredrik Johanson, VD                                                                         031-727 87 68

Johanna Frejme, Informationsansvarig                                              031-727 87 87

I Intersport AB ingår 156 butiker och kedjan omsätter drygt 4,3 miljarder kronor. Intersport AB ingår i IIC-INTERSPORT International Corp. Med 5 300 butiker i 39 länder och en omsättning på cirka 9,3 miljarder euro är Intersport världens största sportkedja. Läs mer på: www.intersport.se