InterSystems levererar plattformen när Danmark upprättar nationellt patientindex

Report this content

InterSystems, en global ledare inom teknologi och plattformar för hälsovården meddelar att man valts som en av leverantörerna när danska NSI (Nationalt Sundheds-it), en myndighet under Hälsoministeriet, utvecklar en ny tjänst för att binda samman de danska regionernas olika system för hälso- och sjukvårdsinformation. Plattformen, InterSystems HealthShare™ möjliggör för sjukvårdspersonal att dela patientinformation mellan vårdgivare och myndigheter över hela Danmark. InterSystems genomför redan liknande arbete i Sverige, där företaget står för hela plattformen av det svenska NPÖ (Nationell patientöversikt).

Det nya nationella patientindexet (NPI) ökar vårdsäkerheten, förbättrar sökfunktionerna samt skapar en genväg till att på ett säkert sätt få åtkomst till patientdata. Alla dessa funktioner har stor betydelse vid behandling av patienter som är akut sjuka, har komplexa förlopp eller som tidigare är okända för kliniken. NPI bygger upp ett index över dokument, i både regionala patientjournaler och ett flertal nationella register som kan kopplas upp till den danska Sundhedsjournalen. De nationella säkerhetskomponenterna garanterar att sekretessbelagd hälsoinformation enbart visas för dem som enligt lag har tillgång till det.

Uppdraget lämnas av NSI, som är en myndighet under hälsoministeriet. Myndigheten har tecknat avtal med Systematic, en systemintegratör som har stor erfarenhet av att få avancerade system att fungera tillsammans och knyta samman teknologipartners för att nå bästa möjliga resultat.

För InterSystems innebär uppdraget att man utökar sin närvaro på den nordiska marknaden.
– Vi är glada över det avtal som tecknats där vi valts som leverantör av mjukvaran som är en väsentlig del av den danska vårdens infrastruktur. Vi har med oss erfarenhet från det svenska HealthShare-baserade NPÖ och ser fram emot att arbeta med att implementera produkten som ger ett flexibelt upplägg och kompletterar de redan existerande danska lösningarna, säger Mats Sandström nordisk chef för InterSystems.

Att Systematic valde InterSystems som underleverantör var ingen slump:
– Ett nära samarbete med utrymme för flexibilitet är grundläggande för att kunna genomföra uppdraget, inte minst eftersom projektet har en tight tidsram. InterSystems erbjuder en bra kombination med två västenliga delar: Produkten InterSystems HealthShare, en mjukvaruplattform som tillför IHE (en internationell standard) samt support och stöd för att säkra en framgångsrik implementering, säger Henrik Jespersen Vice President på Systematic.

För mer information:

Marie Slettengren                                                                                                            Erica Bennett
Geelmuyden.Kiese                                                                                                           InterSystems
+46 (0)709795666                                                                                                       +44 (0) 1753 855 450
msl@geelmuyden-kiese.se                                                                                               Erica.Bennett@InterSystems.com

Om Intersystems:
InterSystems Corporation är världsledande inom teknologi och plattformar för hälsovården. Med huvudkontoret i Cambridge, Massachusetts, och kontor i 23 länder, tillhandahåller InterSystems avancerad teknologi för banbrytande applikationer. InterSystems CACHÉ® är en högpresterande objektorienterad databas med hög prestanda som gör mjukvaror snabbare och mer skalbara. InterSystems Ensemble® är en snabb integrations- och utvecklingsplattform med vars hjälp ny funktionalitet och integration av mjukvaror kan ske. InterSystems HealthShare™ är en strategisk plattform för hälsovårdsinformation som tillhandahåller funktioner som att dela journaler (inklusive regionala och nationella EHR-lösningar), omfattande avancerade analyser, att bygga klinik- och patientbaserade webbforum och snabbt fylla informations- och funktionalitetsluckor mellan system. InterSystems DeepSee™ är en underliggande mjukvara för transaktionsprogram som gör det möjligt att hämta affärsinformation i realtid för bättre operativ beslutsfattning. InterSystems TrakCare™ är ett webbaserat informationssystem för hälsovård som snabbt levererar fördelarna med en elektronisk patientjournal. För mer information: InterSystems.se, InterSystems.fi.

Taggar: