Intertek förvärvar ScanBi Diagnostics.

Intertek, en global leverantör av kvalitets- och säkerhetslösningar, har förvärvat det svenska test- och analysföretaget ScanBi Diagnostics. I förvärvet ingår även ScanBi Diagnostics ägarandel i det kanadensiska test- och analysföretaget Lynx Diagnostics.

Från laboratoriet i Alnarp i Skåne erbjuder ScanBi Diagnostics högteknologiska ISO17025-ackrediterade analys- och kvalitetstjänster genom hela livsmedelskedjan – från utsäde till färdigt livsmedel. Företaget grundades 2002 med inriktning mot bioteknik och växtförädling. Idag levererar företaget bland annat analyser för GMO, allergener, artidentifiering och patogener till företag inom utsädesindustri och agrobioteknik, foder och livsmedel över hela världen. ScanBi Diagnostics nuvarande ledning och övrig personal följer med i förvärvet och kommer att fortsätta att driva verksamheten inom ramen för Intertek.

– Förvärvet av ScanBi Diagnostics breddar Interteks tjänsteerbjudande till livsmedels- och jordbrukssektorn i Norden, säger Erik Landgren, chef Norden och Baltikum på Intertek. Vi kommer nu att kunna erbjuda våra nordiska kunder inom livsmedel och lantbruk en heltäckande kvalitetslösning med certifiering, analystjänster och regulatorisk rådgivning på nära håll. Dessutom kompletterar ScanBi Diagnostics analystjänster inom utsädesindustri, agrobioteknik och foder Interteks nuvarande globala utbud för lantbrukssektorn, ett område vi nu tillsammans med ScanBi Diagnostics kommer att utveckla vidare.

Anders Dahlqvist, VD för ScanBi Diagnostics kommenterar:

– För oss är det mycket positivt att bli en del av Intertek. Det finns många viktiga synergier mellan vår verksamhet och Interteks, och Interteks globala räckvidd ger oss en mängd fördelar. Vi ser nu fram emot att tillsammans med Intertek kunna möta våra kunders behov på ett ännu bättre sätt och fortsätta att växa med nya tjänster och på nya marknader.

Carin Wikström, presskontakt, Intertek, tel: 08 750 01 18, e-post: carin.wikstrom@intertek.com

Anders Dahlqvist, tel +46 70 29 66 680, e-post: anders.dahlqvist@scanbidiagnostics.com

Om ScanBi Diagnostics

ScanBi Diagnostics erbjuder högteknologiska ackrediterade analyser och kvalitetstjänster för företag inom förädling av utsäde, agro- och agrobioteknik, foder och livsmedel. Företaget har djup kunskap inom kvalitetssäkring, spårbarhet, bioinformatik, molekylärbiologi, biokemi, mikrobiologi, agronomi och växtförädling.

Läs mer på www.scanbidiagnostics.com

Om Intertek

Intertek är en ledande global leverantör av kvalitetslösningar för företag och myndigheter. Genom tjänster inom allt från revision, inspektion, provning, utbildning och konsultation till kvalitetssäkring och certifiering bidrar företaget till att öka värdet på sina kunders produkter, processer och system. Med ett nätverk av fler än 1 000 laboratorier och kontor och över 36 000 anställda i mer än 100 länder hjälper Intertek företag att lyckas på den globala marknaden. Intertek stöttar sina kunder i deras arbete med att säkerställa att deras produkter, processer och system lever upp till slutanvändarnas krav på säkerhet, hållbarhet, prestanda och integritet.

Läs mer på www.intertek.se